Emma om första sommaren: ”Jag dras åt olika håll”
Vår nybakade socionom Emma Andersson Peldán har fortfarande inte landat helt i vad hon vill göra framåt, men har haft en bra första jobbsommar som socionom och behandlingspedagog.
Emma
Hur har sommaren varit?
– Jag har jobbat som behandlingspedagog på ett HVB-hem hela sommaren. Och jag är kvar där fortfarande som vikarie. Jag trivs bra och har fått lära mycket nytt och utvecklats.
Vad har du fått göra?
– Jag har framför allt fått följa ungdomarna genom vardagen, samtalat och stöttat när det behövts, och även varit vikarierande kontaktperson.
På vilket sätt har du utvecklats?
– Det jag verkligen uppskattar hos min arbetsgivare är att vi jobbar mycket med att spegla varandra och ge feedback. När jag går hem från ett pass tänker jag mycket på hur olika situationer blev, hur jag kunde ha tänkt när hen sa så här och vad jag kunde ha gjort annorlunda. Det är väldigt positivt och utvecklande.
Vad har du för planer framöver?
– Det har varit väldigt skönt att få landa i att jag har min examen, och börja arbeta praktiskt. Men jag har fortfarande inte landat helt i vad jag vill göra. Det är en så bred utbildning och jag dras åt olika håll, särskilt när jag hör vad mina kursare börjar på för olika jobb. Men det jag tycker är mest intressant är fortfarande de stöttande samtalen. Jag håller koll på vilka tjänster som kommer ut och har sökt några av dem. Men vi får se vad det blir…