Att i möten med barn förmedla trygghet och tydligt signalera att man lyssnar aktivt på vad barnet säger, kan öppna upp för goda samtal. Men hur gör man? Det svarar socionomen och författaren Birgitta Harberg på.
Birgitta Harberg
Socionom och författare med lång erfarenhet som behandlare, kurator och socialsekreterare
7 sep 2023
FRÅGA: I samtal med barn känner jag ofta att det finns mer de kanske vill säga, men som inte kommer fram. Hur kan jag själv bli en bättre lyssnare, och på så vis underlätta för barnet?
SVAR: När vi träffar barnet har vi ett syfte. Det kan vara en del av en utredning, uppföljning, information eller behandling. Utifrån detta behöver du förbereda dig. Ta reda på så mycket du kan om barnet, som ålder, mognad och funktionsnivå och planera med stolpar vad ni ska prata om. Ska du använda dig av något samtalsmaterial, som nallekort eller tejping-material, så ha det lättillgängligt.
Du behöver också förbereda dig själv mentalt. I mötet med barnet behöver du vara så neutral som möjligt så lämna jobbiga händelser under dagen, bråk med partner och annat utanför rummet. Du ska finnas där bara för barnet, vara lugn, spegla och bekräfta.
Barn berättar inte bara med ord utan även med kroppsspråk. Tonläget kan säga mycket. Om barnet säger att det var kul i skolan i dag och du ser på barnets kroppsspråk att barnet är glad så bekräfta genom att till exempel säga: ”Ja, jag ser det på dig att du har haft kul. Men i dag ska vi prata om den här orosanmälan.” Då kanske barnet sjunker ihop. Bekräfta då genom att säga något i stil med: ”Jag ser på dig att du tycker det är jobbigt. Ska vi prata mer om det?” Då visar du att du lyssnar aktivt på vad barnet förmedlar.
I mötet med barnet så avsätt tid att göra barnet tryggt och jobba på samarbetsalliansen. Berätta hur länge ni ska prata, vad ni ska göra och hur det barnet berättar ska användas. Jag tycker också det är bra att fråga barnet vad hen vill att du ska säga till mamma och pappa. Föräldrar undrar ofta vad barnet har berättat och då har ni förberett på vad barnet eller du skall berätta för föräldrarna.
Det är också bra att träna dig i olika samtalstekniker; öppna frågor, kombinerade invitationer, kraftfulla frågor, stödjande kommentarer för att nämna några. Genom dessa samtalstekniker kan du bli bättre på att hjälpa barn att förmedla vad de vill berätta.
LÄS OCKSÅ >>> Här kan du ta del av fler expertfrågor
Läs mer
Läs även
Här tänker 60 hjärnor tillsammans för bättre samarbete
Negativ stämpel fick Grums att agera – nu har kommunen vänt utveckl...
Efter många års kamp fick Blanca förstahandskontrakt genom ny modell
Stadsmissionen testar ny modell för socialt hållbara bostäder i pr...
Dans som positiv motkraft för skolelever med psykisk ohälsa
Skolkuratorn: "Det finns en glädje i att nå ut på ett annat sä...
Sommarspecial – 3 av våra mest lästa artiklar sedan årsskiftet
Psykoterapiprogrammet och hur man skyddar sig på nätet är frågor so...