Är det rimligt att använda kronologisk ålder och åldersgränser vid tilldelning av stöd och service i form av äldreomsorg och personlig assistans?
Fall 2: Att införa en äldreboendegaranti för personer över 80 år
Frågans formulering: En ledamot av Byköpings kommunfullmäktige har motionerat om en ”äldreboendegaranti” som innebär att personer som fyllt 80 år ska ha rätt att flytta in på äldreboende (dvs. särskilt boende med personal dygnet runt) utan den prövning av behov som annars görs. Är det bra eller dåligt med den föreslagna äldreboendegarantin?
Givet karaktären av omsorgen och kostnaderna för en plats på äldreboende (6-700 000/år) var det överraskande att hela 68 % av studenterna var positiva till en äldreboendegaranti.
I enkäten formulerades svarsalternativen medvetet på ett sätt som inte skulle väcka frågan om heterogenitet och konkurrens mellan äldre omsorgstagare. De 28 fritextsvar som uttryckte kritik mot förslaget fokuserade dock på precis denna problematik. När det gäller det omfattande stödet för en äldreboendegaranti bland studenterna, kan denna tolkas som att öka välfärd och trygghet för äldre ställdes emot kommunens kostnader. Ett oväntat resultat var att så få villkorade ett positivt ställningstagande till en högre ålder för äldreboendegaranti. Åttio år sågs som en rimlig ålder, trots att 85 och 90 år är de åldrar som vanligen figurerar inom den politiska och mediala arenan, när ålder anförs som skäl till att bevilja plats på särskilt boende.
Fall 3: Uteslutningen av personer över 65 år från nybeviljande av personlig assistans
Frågans formulering: Personlig assistans är en insats för personer med omfattande och långvariga funktionsnedsättningar. Personlig assistans är mer individanpassad än insatser för äldreomsorgen. I dagsläget kan personer över 65 inte beviljas personlig assistans, den som är äldre får insatser från äldreomsorgen. Motiveringen är att personlig assistans i första hand är till för barn, unga och vuxna i arbetsför ålder. Är detta rätt eller fel?
Endast 37 % av studenterna höll med om att det var rätt att inte bevilja personlig assistans till personer vars hjälpbehov uppstod efter 65 års ålder.
Som framgår av tabellen var stödet bland studenterna för den nuvarande åldersgränsen svagt och 48 % av studenterna tog ställning för att det inte skulle finnas någon åldersgräns alls. En genomgång av fritextsvaren ger en mindre entydig bild. I tio av de 41 fritextsvaren menade studenterna att behov hos personer med funktionsnedsättningar inte förändras när de fyller 65 och att det var fel att en person som haft funktionshinder och assistans tidigare inte skulle ha rätt till detta efter 65 årsåldern. Denna rätt att behålla redan beviljad assistans finns redan idag. Frågan kunde ha uttryckts tydligare i enkäten, men samtidigt kan det konstateras att studenterna alltså inte kände till den aktuella lagstiftningen trots att denna varit i bruk i 20 år. Trots att så många studenter tog ställning för att den nuvarande ordningen utgjorde åldersdiskriminering var det endast sex fritextsvar som hänvisade mot ett tema om orättvisa åldersskillnader.
Samband med bakgrundsvariabler
Tidigare studier av studenter inom ämnet socialt arbete har visat samband mellan attityder till äldre och karaktäristika hos respondenterna, då framför allt ålder, kön, erfarenhet eller utbildning om äldre (Wang and Chonody, 2013). När det gäller utbildning har ingen av de tre utbildningsorter som undersöktes någon kurs om äldre, åldrande eller äldreomsorg under de första sex terminerna och studenterna är hänvisade till en valbar kurs på termin sju.
De bivariata analyserna visade att tre förhållanden var relaterade till skillnader i studenternas uppfattningar: erfarenhet av äldreomsorg, könstillhörighet och ålder (redovisas ej i tabell). Studieort och termin hade ingen tydlig påverkan i någon analys.
Egen erfarenhet av äldreomsorg (arbete, praktik, anhörigskap) samvarierade med en negativ inställning till en äldreboendegaranti vid 80 år (38 % negativa mot 26 % bland studenter utan erfarenhet, p=.041). En större andel av de manliga studenterna var negativt inställda till äldreboendegarantin, men skillnaden var inte statistiskt signifikant (43 % negativa mot 29 % bland kvinnliga respondenter, p=.059). Respondenternas ålder hade betydelse i flera fall. Hela 72 % av de som var 26 år eller äldre ansåg att det var fel att utesluta äldre från personlig assistans, jämfört med 58 % bland de som var yngre än 26 (p=.018). När tre ålderskategorier skapades blev samvariationen mellan ålder och uppfattningar ännu tydligare: 56 % negativa bland studenter under 24 år, 64 % studenter negativa i åldrarna 24-27 år och 72 % negativa bland studenter som var 28 år och äldre (p=.021). Bland studenter som var 26 år eller äldre var det 56 % som baserade sin kritiska position på påståendet att den befintliga ordningen var ålderistisk, jämfört med 44 % under denna ålder. Som jämförelse baserade 15 % av de som var 26 år eller äldre sitt stöd för nuvarande ordning på påståendet att personlig assistans är kostsam och äldre kan få hjälp inom äldreomsorgen, jämfört med 28 % av de som var yngre än 26 år. Studenter i högre ålder var också mer positiva till hemtjänst utifrån ålder. Skillnaden var dock enbart statistiskt signifikant för gruppen som var 30 år eller äldre (70 % mot 54 % för de som var yngre än 30 år, p=.039).
För att få en mer precis förståelse av sambanden genomfördes en serie multivariata analyser (binära logistiska regressionsanalyser) där följande oberoende variabler inkluderades i den slutliga modellen: Studietermin (4:e eller 6:e), erfarenhet av äldreomsorg (nej/ja), ålder (25 år och yngre eller 26 år och äldre), samt kön (kvinna/man). Studieort togs inte med i den slutliga modellen eftersom detta inte sågs som en teoretiskt relevant variabel och inte heller gav empiriskt utfall i de bivariata analyser som genomfördes. Resultatet av den logistiska regressionen kommer här sammanfattas som att ha en benägenhet till en uppfattning. Samtliga oberoende variabler i tabell 5 består av två värden, varav ett utgör jämförelsekategori (går termin 4, saknar erfarenhet av äldreomsorg, är kvinna, är under 26 år) och den relativa benägenheten (”överrisken”) hänvisar därmed till det andra värdet.
Även i de multivariata analyserna hade kön, ålder och erfarenhet av omsorg statistiskt signifikant betydelse för studenternas uppfattningar.
Jämfört med referensgruppen kvinnor var män mer än dubbelt benägna att vara negativa till en äldreboendegaranti och studenter med erfarenhet av äldreomsorg var nära dubbelt benägna att vara negativa till en sådan garanti. Jämfört med studenter under 26 år var de äldre studenterna nära dubbelt benägna att vara negativa till uteslutningen av personer över 65 år från nybeviljande av personlig assistans. De yngre var alltså mer positiva till den uteslutningen. Övriga skillnader, som bland annat gällde de yngre studenternas tendens att ha en negativ inställning till hemtjänst utifrån ålder och äldreboendegaranti, var inte signifikanta.
Diskussion
Enkätstudien aktualiserar två typer av frågor. Den första handlar om behovet av fördjupad kunskap om hur faktorer som kön och ålder påverkar studenters och professionella socialarbetares uppfattningar om äldre, åldrande och äldreomsorg. Den andra handlar om implikationerna av studenternas uppfattningar i relation till deras eventuella framtida arbete inom äldreomsorgens praktik.
I studien fanns det en skillnad mellan uppfattningar om en äldreboendegaranti, som studenter med erfarenhet av äldreomsorg respektive manliga studenter i högre utsträckning var negativa till. När det gäller studenter med erfarenhet från äldreomsorg ligger det nära till hands att koppla skillnaden till en större kunskap om heterogeniteten bland äldre, samt till den typ av professionella skepsis som uttrycktes av Harnetts (2019) informanter. Eftersom de manliga studenterna inte i något av de andra fallen avvek från de kvinnliga i sina uppfattningar är det tveksamt att se den kritiska hållningen som ett uttryck för den mer negativa syn på äldre som andra studier har rapporterat om (Wang and Chonody, 2013).
En möjlig tolkning är att männen gjorde en annorlunda avvägning i frågan om att ge en sårbar kategori hjälp alternativt att se risken med att en annan kategori med större hjälpbehov skulle drabbas. Studenters egen ålder har uppmärksammats i relation till det bristande intresse som ofta finns för äldreområdet bland de som utbildar sig till socialarbetare (Socialstyrelsen, 2007;Jönson, Ågård & Magnússon, 2020). I vår studie uttryckte de yngre studenterna ett starkare stöd för uteslutningen av äldre från rätt att nybeviljas personlig assistans. Förmågan att identifiera sig med äldre personer är sannolikt svag bland personer som just själva kommit ur tonåren. Inom den forskningsansats som benämns kritiska åldersstudier är utgångspunkten att ålder är en organiserande princip, att ålder görs och att ålder är en maktordning (Krekula & Johansson, 2017).
Än så länge har forskare inom denna ansats ägnat ringa intresse åt åldern hos den som gör bruk av olika åldersordningar när andras ålder utgör kunskapsobjektet. Det finns ett behov av studier som sätter socialarbetares ålder i fokus, dvs. med den typ av ansats som blivit central i forskning om genus och etnicitet. Har det någon betydelse om biståndshandläggaren är 23 år, 27 år, 45 år eller 60 år? När det gäller uppfattningar om relationen mellan behov och ålder samspelar socialarbetarens egen ålder troligen inte bara med kategoriella tillhörigheter som kön, generation och etnicitet, utan även med folkliga, professionella och organisatoriska tillhörigheter.
Vad står studenternas uppfattningar för, i relationen mellan utbildning och praktik? Här är det möjligt att diskutera två spår, där det första handlar om studentpositionen och det andra om äldreomsorgen som område. Studenterna hade en generös inställning till service och stöd till äldre, vilket överensstämmer med en typ av idealistisk uppfattning, som handlar om att förverkliga utsatta gruppers rätt till välfärd, som identifierats i tidigare studier (Csikai & Rozensky, 1997). Samtidigt framstod dessa uppfattningar i delar som ogenomtänkta. De grunder som valdes som skäl för och emot olika arrangemang hade en påfallande spridning – respondenterna valde vitt skilda skäl. Få såg en äldreboendegaranti vid 80 år som problematisk och flera positiva fritextsvar indikerade en syn på ett äldreboende som en plats för personer med ganska små omsorgsbehov. I flera fall var det också uppenbart att studenterna inte hade kunskap om hur ålder används i LSS-lagstiftningen.
I Harnetts (2019) studie var de intervjuade biståndshandläggarna särskilt negativa till förslaget om äldreboendegarantin och att neka mycket gamla personer äldreboende var närmast en fjäder i den professionella hatten: ”Jag har avslagit boende för en som var 100. Hon hade inte behovet” (Harnett, 2019, s. 316). Handläggarna i Harnetts intervjuer lyfte fram heterogeniteten bland de äldre och konkurrensen om platserna som motiv för sina ställningstaganden. I samma intervjuer framkom också uppfattningar om skilda behov mellan personer med funktionsnedsättningar som inträdde före och efter 65 års ålder, dvs. ett visst stöd för den nuvarande uteslutningen av äldre från rätt till assistans.
En fråga som väcks är därmed hur utbildningen ska utrusta studenterna med robusta och genomtänkta uppfattningar som inte kan avfärdas i mötet med den professionella praktiken. Det som ligger närmast till hands är utbildning om äldre och äldreomsorg ur ett professionellt perspektiv som tar fasta på rätten till bistånd utifrån behov samt tar avstånd från ålderistiska tillämpningar av åldersbedömningar. Den första av dessa ståndpunkter är starkt utvecklad inom socionomutbildningen och betonades också i många respondenters fritextsvar. Studenter tycks alltså ha svårt att motivera ståndpunkter om ålderism, vilket alltså inte är fallet när det gäller ståndpunkter om behov. Den andra ståndpunkten är allmänt utvecklad i den utbildning som studenterna får om betydelsen av kategoriseringar och diskriminering. I enkäten slog den sistnämnda ståndpunkten igenom i flera studenters val av grund för sina ställningstaganden, men den förekom mycket sparsamt i fritextsvaren. Kombinationen av dessa ståndpunkter, där kunskaper om äldre, åldrande och det befintliga stödsystemet är central, skulle alltså kunna utgöra en grund för en mer robust professionalitet i mötet med det sociala arbetets praktik.
Men är detta den mest gynnsamma hållningen i förhållande till målgruppen äldre? Börjeson och Härnbro (2015; Börjeson, 2017) har i det här sammanhanget identifierat två olika ansatser för det sociala arbetet. I den ena läggs tyngdpunkten vid en professionell biståndsbedömning, i den andra betonas insatsernas karaktär av service och medborgarna anförtros uppgiften att bedöma sina egna behov. Det är alltså möjligt att ställa professionalisering emot empowerment inom det sociala arbetet. Makten ligger hos biståndshandläggaren i den ena ansatsen och hos medborgaren (kunden) i den andra, och hjälp utifrån den senare modellen är såklart mindre associerad med stigma. Här finns det anledning att återkomma till den typ av uttalanden som förekom i Harnetts (2019) undersökning, där biståndshandläggare beskrev situationer där de avslagit ansökningar om bistånd med äldreboende för personer i mycket hög ålder. Det är på sätt och vis en märklig användning av handlingsutrymme, där det är lätt att misstänka att en ekonomiskt motiverad höjning av ribban för när äldreboende kan beviljas ikläds den professionella bedömningens dräkt. De begränsade resurserna tas för givna inom handläggningens praktik. Skulle denna brist på trygga boendealternativ för äldre personer, som ökat under senare år, till och med kunna betraktas som en typ av ålderism? Äldres stödbehov och rättigheter förstås som en fråga om att prioritera mellan äldre med olika omfattande stödbehov.
Forskare inom socialt arbete har anfört att en äldreboendegaranti för personer över 85 eller 90 år skulle kunna sätta press på kommunerna att skapa fler platser på äldreboenden (Edebalk, 2020). När det gäller betydelsen av kronologisk ålder tycks det alltså möjligt att basera motsatta uppfattningar på väl genomtänkta resonemang; användningen av kronologisk ålder kan inte utan vidare avfärdas som ogenomtänkt.
Det som enkätstudiens spridning av svar visar är att själva frågan om hur samhällets hjälp till äldre som har behov av stöd och omsorg ska utformas är mångtydig och svår att tolka utifrån ett mål om bästa möjliga välfärd på ett rättvist sätt. Studenternas svar kan alltså ses som en illustration till dessa oklarheter inom äldreomsorgens policy. Just dessa oklarheter bör bli föremål för fördjupade diskussioner inom både forskning och utbildning.
Finansiering och tack
Studien har genomförts inom ramen för av projektet ”Ålder eller behov? Ålderskategoriseringar som grund för omsorg och stöd till äldre”, som finansieras av Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE Dnr 2017-01738). Författaren vill tacka Tove Harnett, Lisa Wallander samt de medarbetare och studenter som kommenterat olika versioner av enkäten.
Referenser
Börjeson, M. (2017). Hur bör sociala insatser tillhandahållas? – En studie av Linköpings kommuns arbete med servicetjänster inom socialtjänsten. Rapport 2017:1, Linköping: Centrum för kommunstrategiska studier vid Linköpings universitet.
Börjeson, M., Härnbro, S. (2015). Vad betyder servicetjänster för brukarna och för det sociala arbetet, i Ekström-Ulvenäs, Elisabeth m.fl. 2015. I Socialtjänst utan biståndsbedömning – en rapport om öppna sociala tjänster. Solna: STQM Management.
Csikai, E. L., & Rozensky, C. (1997). “Social work idealism” and students’ perceived reasons for entering social work. Journal of Social Work Education, 33(3), 529-538.
Cummings, S. M., Adler, G., & DeCoster, V. A. (2005). Factors influencing graduate-social-work students’ interest in working with elders. Educational Gerontology, 31(8), 643-655.
Edebalk, P. G. (2020). Det är inte lagligt att tvångsomhänderta en äldre skör människa. Sydsvenskan, 2020-02-14.
Harnett, T. (2019). Utifrån ålder eller behov? Socialvetenskaplig tidskrift, 26(3–4), 303-322.
Hooyman, N., & Lubben, J. (2009). The need for gerontological social workers. Transforming social work education: The first decade of the Hartford Geriatric Social Work Initiative, 3-20.
Jönson, H., Ågård, P. & Magnússon, F. (2020). Hur väl rustar vi socionomstudenterna för arbetet med äldre? Äldre i Centrum, 34(1), 16-18.
Liedgren, P. S., & Elvhage, G. V. (2015). Social work of the future: Motives and expectations among social work students in Sweden. Int’l J. Soc. Sci. Stud., 3, 121.
Lövgren, V. 2017. ”Leva som andra: Intersektionen ålder och funktionsförmåga.” In C. Krekula and B. Johansson (eds.), Introduktion till kritiska åldersstudier. Lund: Studentlitteratur.
Mattsson, T. 2018. “Age, vulnerability and disability.” In Doron, I. and Georgantzi, N. (eds.), Ageing, Ageism and the Law. Cheltenham: Edward Elgar.
Ngai, S. S. Y., & Cheung, C. K. (2009). Idealism, altruism, career orientation, and emotional exhaustion among social work undergraduates. Journal of Social Work Education, 45(1), 105-121.
Proposition 2017/18:106. Om förenklat beslutsfattande och särskilda boendeformer för äldre. Stockholm: Socialdepartementet.
Ratzka, A. 2014. Nej till åldersbegränsningen av mänskliga rättigheter! Ja till personlig assistans efter behov inte ålder! Socialvetenskaplig tidskrift, 21, (3-4): 399-405.
Siverskog, A. & Jönson, H. (2020). Vart är äldreomsorgen på väg? Argument för och emot förenklad biståndshandläggning. Socialvetenskaplig tidskrift 27(1), 91-110.
Socialstyrelsen (2007). Socialt arbete bland äldre. Forskning, utbildning, praktik – en pilotstudie.
SOU 2017:21. Utredningen om nationell kvalitetsplan för äldreomsorgen. (2017). Läs mig! : nationell kvalitetsplan för vård och omsorg om äldre personer. Stockholm: Wolters Kluwer.
Van Oorschot, W. (2006). Making the difference in social Europe: deservingness perceptions among citizens of European welfare states. Journal of European social policy, 16(1), 23-42.
Wang, D., & Chonody, J. (2013). Social workers’ attitudes toward older adults: A review of the literature. Journal of Social Work Education, 49(1), 150-172.