Johanna Kumlin

Enhetschef Socialstyrelsen

1 jul 2021

Pia Kyhle Westermark

Forskare Socialstyrelsen

1 jul 2021

1 jul 2021

Socialstyrelsen replikerar: ”Vi har ett ansvar att stötta kommunerna”

REPLIK Hög arbetsbelastning och organisatoriska omständigheter i kommunen kan utgöra hinder för socialsekretaren i det relationskapande arbetet, replikerar Socialstyrelsens Pia Kyhle Westermark och Johanna Kumlin.

Johanna Kumlin

Enhetschef Socialstyrelsen

1 jul 2021

Pia Kyhle Westermark

Forskare Socialstyrelsen

1 jul 2021

1 jul 2021

Att lyssna på familjehemsplacerade barns upplevelser om sin situation är centralt i arbetet med att utveckla familjehemsvården – så att den verkligen gynnar dem som vården är till för. Socialstyrelsen har därför genomfört den första nationella undersökningen av familjehemsplacerade barns upplevelser av sin nuvarande placering. 

LÄS MER:  Debatt:Hur gör vi vården rättvis för placerade barn? 

Barnen var generellt positiva i beskrivningarna av relationen till både socialsekreterare och familjehem. Samtidigt berättade många barn om brister i relationen till socialsekretaren, bland annat avsaknad av kontinuitet som är en nödvändighet för att skapa en tillitsfull relation. Även om de allra flesta socialsekreterare ser relationskapandet som det viktigaste i sitt arbete måste det finnas förutsättningar som stödjer det. Hög arbetsbelastning och organisatoriska omständigheter i kommunen kan utgöra hinder för socialsekretaren i det relationskapande arbetet. Tyvärr fanns inte möjlighet att analysera det sambandet i undersökningen. 

Hur kan vi göra vården mer rättvis och jämlik, undrar Maria Lundberg och Simone Siefker. Det är angelägna frågor. Även om alla barn har rätt att involveras i och kunna påverka sin placering visade resultatet att många barn inte minns att de har fått information om sina rättigheter. Detta är något som kommuner redan på kort sikt kan förbättra och därmed åtgärda bristen. Det finns också behov av att förbättra uppföljningen av familjehemsplacerade barns skolgång och hälsa. Strukturerat stöd för att kunna följa upp barnens situation skulle kunna stärka familjehemsvården.

Undersökningen visar familjehemsbarnens upplevelser utifrån ett nationellt perspektiv, men varje enskild kommun behöver identifiera vilka förbättringar som behövs. Förhoppningen är att de erfarenheter som barnen har delat med sig av kommer att användas för att utveckla och stärka familjehemsvården. Socialstyrelsen har också ett ansvar att förvalta denna kunskap och kommer fortsätta att stötta kommunerna i arbetet med att säkerställa en god och jämlik familjehemsvård.

Läs mer

Verktyg
19 nov 2024

”Rådet är att blanda, blanda, blanda”

Forskning slår fast: Kommunikation och mixade grupper nyckelfaktore...

Verktyg
18 nov 2024

Så tar socialtjänsten i Härryda plats i samhällsplaneringen

Har arbetat vidare med ett koncept som startade redan för 16 år sed...

Aktuellt
14 nov 2024

Skuggutredning föreslår: Ny yrkesexamen för socionomer på avancerad nivå

"Det här är den största omgörningen av socionomers utbildninga...

Läs även

Debatt
6 nov 2024

"Barn och unga på HVB har rätt till en stabil skolgång"

Svenska Vård efterlyser i en debattartikel två åtgärder för att öka...

Debatt
30 okt 2024

"Nya socialtjänstlagen missar målet"

Nya SoL är lovvärd, skriver socialchefen Johan Hellberg i ett debat...

Debatt
9 aug 2024

"Prioritera sociala barnavården när kunskap om existentiell hälsa tas fram"

Johan Assarsson och Sara Pettersson från Lunds kommun lyfter vikten...

Debatt
2 aug 2024

"Den generella socionomutbildningen ger mångfaldens förståelse"

Två forskare från Mälardalens universitet framhäver vikten av att u...

Debatt
19 jun 2024

”Trots nya lagar, faller många barn och unga mellan stolarna”

Företrädare från nio barnrättsorganisationer om vikten av att forts...

Debatt
13 maj 2024

"Psykodynamisk psykoterapi bör få utökad plats i offentlig vård"

Regionerna bör redan idag börja revidera sina vårdprogram, skriver ...

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Socionomen.