Gå till innehållet
Gå till startsidan

Din tidning om kvalificerat socialt arbete och psykoterapi

Tidskrift för kvalificerat socialt arbete och psykoterapi.

Sök

Sociala medier skyddande faktor för unga under pandemin

Svenska ungdomar har klarat pandemin bra, visar internationell studie.

Femtusen ungdomar, 15–19 år, från fem olika länder har fått redogöra för hur de påverkats av restriktionerna under pandemin. De farhågor som funnits om allvarliga negativa konsekvenser för psykisk ohälsa och riskbeteenden visade sig inte finnas hos majoriteten av ungdomarna.

En förklaring kan vara att just denna generation vuxit upp med sociala medier i sin vardag och är vana att umgås via dem. De svenska ungdomarna rapporterade minst pandemipåverkan på sina liv.

– Det är ju den så kallade Generation Z som vi undersökt. De har vuxit upp med sociala medier i sin vardag och är vana att umgås via dem. På så sätt är de rustade för att klara denna anpassning till fysisk isolering och kände sig kanske därför inte lika socialt isolerade som förväntat. Det kan vara en tänkbar förklaring till resultatet, säger Nóra Kerekes, forskare från Högskolan Väst.

Alkoholanvändningen bland unga minskade också i och med restriktionerna, däremot visade användningen av receptbelagda läkemedel en något mer alarmerande tendens. Mer än 60 procent av ungdomarna som rapporterade en förändring av användning av receptbelagda läkemedel rapporterade en ökad användning. Detta är något som Nóra Kerekes vill rikta uppmärksamhet mot:

– Verksamheter såsom skola, vård och sociala instanser ska vara förberedda på att det finns ungdomar som drabbats hårt av den här krisen på ett negativt sätt, även om majoriteten inte har gjort det. Hos dessa finns ökade riskbeteenden, försämrad psykisk hälsa såsom sömnproblem, förstärkt stress, ångest och depression och även ökad utsatthet för mobbning.

Övriga deltagande länder är Vietnam, Serbien, Marocko och USA.

Mer information om projektet hittar ni här >>

Relaterat

Mera att läsa

Porträtt på Malin Landström till intervjun om henne.

”Man måste hela tiden göra sig synlig”

Mötet

Malin Landström möter patienter vars liv hänger på organdonationer. Samtidigt jobbar hon och andra kuratorer för sin status inom vården.