Gå till innehållet
Gå till startsidan

Din tidning om kvalificerat socialt arbete och psykoterapi

Tidskrift för kvalificerat socialt arbete och psykoterapi.

Sök

SiS-hem anmäler sig själva efter flera medicinmissar

Bristande rutiner runt ungdomarnas medicinering och bristande engagemang. Nu slår personal på Sveriges största Sis-hem larm.

En personal på ett SiS-hem i Hässleholm anmäler den egna verksamheten för att upprepade gånger ha brustit i rutinerna när det gäller ungdomarnas medicinering. Enligt anmälaren är orsaken ”bristande engagemang hos personalen”.

All personal som ger någon form av medicin, måste signera detta på en särskild lista. På så vis säkerställer man när personen fått sin medicin, och vem som gett den.
ungdomshemmet i Hässleholm har rutinen inte fungerat och nu har anmälaren rapporterat om minst fem tillfällen under juli månad, där personal ska ha missat att signera listorna. Något som lett till att ingen vet om ungdomarna fått dubbel dos eller ingen dos alls.

Lotta Höjman, biträdande institutionschef, säger ungdomarna fått sin medicin, men att det är en miss att listorna inte signerats. Och hon håller inte med om kritiken mot personalen och tycker att det är olyckligt att tala om bristande engagemang.

– Hälso- och sjukvård är inget som personalen på ungdomshemmet primärt ska jobba med. De flesta är utbildade inom socialt arbete och får sedan utbildning i att administrera/delegera läkemedel som ordinerats av barnpsykiatrin, säger hon i ett uttalande i tidningen Norra Skåne.

Statens Institutionsstyrelses SiS-hem i Hässleholm är landets största och invigdes i februari 2020. Byggprojektet är det största i Statens institutionsstyrelses 25-åriga historia och beskrivs som ett modernt hem med en väl uttänkt miljö där behandling, trivsel, arbetsmiljö och säkerhet går hand i hand. Det finns plats för 40 ungdomar i åldrarna 12-16 år som behöver tvångsvård. Hemmet har cirka 150 tillsvidareanställda.

Relaterat

Mera att läsa

Porträtt på Malin Landström till intervjun om henne.

”Man måste hela tiden göra sig synlig”

Mötet

Malin Landström möter patienter vars liv hänger på organdonationer. Samtidigt jobbar hon och andra kuratorer för sin status inom vården.