Facklitteratur: Öka välbefinnandet i skolan
Av: Åse Fagerlund, Natur & Kultur 2021
Sällan eller aldrig har jag träffat på en sådan skattkista som denna. Neuropsykologen Åse Fagerlund har skrivit en gedigen och inspirerande handbok om att öka välbefinnandet i skolan och materialet känns heltäckande. Här finns ett helt lektionsupplägg med olika metoder och teman som har med psykisk hälsa och utveckling att göra.
Den är smidigt utformad så det går att anpassa olika delar utifrån behov. Materialet består av varierande innehåll som berättelser, arbetsblad, hemuppgifter och övningar i en röd tråd. Allt byggt på aktuell forskning om barns inlärning och utveckling ur ett salutogent perspektiv.
Fagerlund tipsar också om hur materialet kan anpassas till olika grupper och åldrar.
Som titeln antyder är boken skriven för skolan. Men jag vill påstå att användningsområdet är mycket större än så. Jag tänker att den går att använda och saxa ur vid all form av utveckling för både stora och små. För inte är väl känslor och välbefinnande något som slutar existera i vuxen ålder?
Pia Sandström, socionom, recensent