Nya lagen: Brottsligt att förolämpa socialsekreterare
Hot mot tjänstemän riskerar att leda till felaktiga beslut. Nu skärps lagen och ett nytt brott införs. Från och med halvårsskiftet är det brottsligt att förolämpa socialsekreterare och andra tjänstepersoner.
Att förolämpa en offentlig tjänsteman, till exempel polis eller lärare, ska bli förbjudet.
Fram till 1976 fanns en lag som gjorde det brottsligt att förolämpa tjänstemän. Den som gjorde sig skyldig till det som då kallades ”missfirmelse mot tjänsteman” riskerade böter eller upp till sex månaders fängelse.
Nu återinförs brottet i svensk lag. Sedan i juli är det återigen brottsligt att förolämpa en tjänsteman. Bakgrunden är utsattheten för våld, hot och trakasserier för många offentliganställda, bland annat i socialtjänsten, har ökat. Risken finns att tjänstemän inte vågar fatta korrekta beslut av rädsla för trakasserier, menar regeringen.
I den nya lagen förtydligas bestämmelsen om våld och hot mot tjänsteman och maxstraffet höjs från två till tre års fängelse. Dessutom införs alltså brottet förolämpning mot tjänsteman på nytt. Den som förolämpar en tjänsteman med syfte att påverka myndighetsutövningen eller för att hämnas för ett beslut som är fattat, kan göra sig skyldig till brottet. Straffet för den som döms är böter eller fängelse i högst sex månader.
I den nya lagen införs också ett stöd för att i vissa fall utelämna beslutsfattarens namn i skriftliga underrättelser.