Ia Sundberg Lax. Foto: Privat/Gettyimages

Karin Persson

Reporter

11 jan 2024

11 jan 2024

Experten: ”Förstår man logiken bakom frånvaron är det lättare för alla”

Ia Sundberg Lax. Foto: Privat/Gettyimages

När ett nytt skolsocialt team ska bildas är det viktigt att tänka till kring grunderna, tycker Ia Sundberg Lax som är utbildare på Akademi Magelungen och specialist inom skolfrånvaroproblematik.

Karin Persson

Reporter

11 jan 2024

11 jan 2024

Det handlar om att få klart för sig vilken målgruppen är, hur teamet ska arbeta, vad det finns för resurser, vilka målsättningarna är och hur insatsen ska utvärderas, förklarar Ia Sundberg Lax.

– En annan viktig del att tänka kring är hur insatsen ska bli känd i kommunen och hur elever och deras familjer ska få ta del av den. Är det skolorna som ska ansöka eller vårdnadshavarna?

För att det skolsociala teamet ska lyckas behövs en tydlig arbetsmodell. En grundläggande åtgärd är att göra en detaljerad kartläggning av det som hindrar eleven från att komma till skolan.

– Upp med förstoringsglaset: Hur kan vi förstå vad som hindrar dig? Är det att kliva in i skolans lokaler, att prestera på lektioner eller är det kaos hemma på morgonen? En bra kartläggning ökar förståelsen för vad som hindrar eleven, och om man involverade att se vad just de behöver bidra med för att närvaron ska öka.

LÄS OCKSÅ >>> Så får Skarpnäcks skolsociala team eleverna tillbaka till klassrummen

Tidigare var mycket av arbetet för att hjälpa hemmasittare centrerat kring eleven. Men forskning har visat att elevens höga frånvaro från skolan är ett problem som påverkar hela familjesystemet, berättar Ia Sundberg Lax. Därför är det så viktigt att se helheten bakom svårigheterna och jobba tvärprofessionellt.

– Det gäller att försöka få till en bra samverkan och ta tillvara på varandras kompetenser så att det tjänar eleven på bästa sätt, säger hon.

Stockholms stad har tagit fram en arbetsmodell med metodstöd för stadens arbete med skolsociala team, en modell som andra kommuner kan ta del av genom att kontakta socialförvaltningen i Stockholm stad. Ia Sundberg Lax tycker att det kan vara bra för nystartade skolsociala team att utgå ifrån en sådan modell.

– Men man måste också vara öppen för lokala avvikelser. Alla kommuner har olika förutsättningar och olika utmaningar.

Läs mer

Nya SoL
22 okt 2024

8 miljarder är prislappen för omställningen – räcker det?

Åtta miljarder kronor på fem år för omställningen till nya SoL. All...

Nya SoL
21 okt 2024

Sagt om SoL: "Vi måste vara uthålliga och ha tålamod"

Det kommer ta tid innan vi ser effekten, säger Sabina Orstam, avdel...

Nya SoL
21 okt 2024

Panelen: Så ställer vi om inför nya SoL

"Detta är inte bara en socialtjänstfråga utan en fråga för hel...

Läs även

Verktyg
14 okt 2024

”Den relationsskapande delen har ibland saknats”

Stockholms socialtjänstinspektörer berättar om de största utmaninga...

Verktyg
10 okt 2024

Så kortade Järva ner utredningstiden med hälften

Tätare träffar och ett tvärprofessionellt arbetssätt. Resultatet: U...

Verktyg
27 aug 2024

Forskaren: Finns ett behov av dubbel kompetens inom LSS

Mikaela Starke, professor i socialt arbete, pekar på stuprörsvarnin...

Verktyg
26 aug 2024

Så jobbar LSS-boendet Linden med individen i fokus

"Det är många verksamheter som säger att man gör det, men här ...

Verktyg
9 jul 2024

Gäller att vara vaksam när skolelever får lära sig om socialtjänsten

Soc för unga är i grunden bra, säger forskaren Ylva Spånberger Weit...

Verktyg
4 jul 2024

Så får barnen i ­Haninge kunskap om socialtjänsten

I Haninge har socialtjänsten fått en särskild plats i skolschemat f...

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Socionomen.