9 jul 2024

Skola Socialtjänst

Gäller att vara vaksam när skolelever får lära sig om socialtjänsten

Ylva Spånberger Weitz. Foto: Gettyimages/Privat
Ylva Spånberger Weitz. Foto: Gettyimages/Privat

Soc för unga, där kunskap om socialtjänsten förs in i skolschemat, utformades först i Sollentuna. Forskaren Ylva Spånberger Weitz följde arbetet och är mestadels positiv. Men hon lyfter också aspekter där kommuner behöver vara vaksamma.

Tommy Johansson

Reporter

9 jul 2024

9 jul 2024

Det var från 2016 till 2021 som man i Sollentuna kommun tog fram, och arbetade med Soc för unga. FoU Nordväst bedrev följeforskning på projektet som leddes av Ylva Spånberger Weitz, lektor i socialt arbete vid Södertörns högskola.

– Resultatet visade tydligt att kunskapen om socialtjänsten generellt sett höjdes bland eleverna och att många tyckte att det var värdefull kunskap, säger hon.

Till skillnad från Haninge, där arbetet har organiserats via flera förvaltningar, drevs Soc för unga i Sollentuna främst av processledare på socialtjänsten och medarbetare på de skolor som deltog, totalt åtta. Där blev också utfallet ett annat.

– För socialtjänsten i Sollentuna var det svårt att få med sig skolorna i det här arbetet. Vissa har tagit det till sig men det är också ganska många som inte har hakat på, säger Ylva Spånberger Weitz.

Vad beror det på?

– De utmaningar som framför allt högstadielärarna lyfte var att det är svårt att få plats med allt i undervisningen. Det är mycket annat som ska in, särskilt när det gäller samhällskunskapen.

LÄS OCKSÅ >>> Evin och Basem är länken mellan medborgarna och socialtjänsten

Även om Ylva Spånberger Weitz lyfter Soc för unga som ett både gott, och effektivt exempel på kunskapshöjande åtgärder så uppmanar hon samtidigt till viss försiktighet.

– Under de intervjuer som vi hade med elever så framkom det att de som haft en negativ bild av socialtjänsten fick en mer positiv inställning, och det är ju i grunden väldigt bra. Men samtidigt kan det finnas en risk att man i sin iver att vända den negativa bilden av socialtjänsten inte ger utrymme åt de kritiska rösterna, säger hon.

– För det finns ju också elever som har negativa upplevelser, och de behöver man se och lyssna på. Där behöver man vara vaksam.

Tommy Johansson

Reporter

9 jul 2024

9 jul 2024

Läs mer

Aktuellt
25 apr 2025

Regeringen upphäver socialtjänstens sekretess

Socialtjänstens sekretess upphävs och information ska kunna lämnas ...

C-uppsatser
23 apr 2025

Uppsats pekar på ensidigt fokus i Socialstyrelsens riktlinjer om autism

"Det saknas ett styrkebaserat sätt att framställa autism på&qu...

Tema
22 apr 2025

Panelen: Så ger vi stöd till dem som utsatts för ekonomiskt våld

Tre personer inom tre olika verksamheter berättar. "Den ekonom...

Läs även

Verktyg
8 apr 2025

Forskaren: ”Det går att ändra sexualförbrytares beteenden”

Forskaren Malin Joleby berättar om ett projekt där förövare på dark...

Verktyg
7 apr 2025

Så ska Kriminalvården få sexualbrottsdömda att leva ett vanligt liv

Ny metod testas där man till viss del behöver samhällets hjälp – me...

Verktyg
19 mar 2025

Chefen: ”Man skulle önska lite mer styrning”

Skulle underlätta med tydligare nationella styrdokument när nya arb...

Verktyg
17 mar 2025

Så har Falun gjort unga drogfria – genom belöning

Forskaren: "I Danmark var det väldigt kontroversiellt. Det har...

Verktyg
4 feb 2025

"Myndigheterna har resurserna, civilsamhället har relationerna"

Det finns mycket att lära från civilsamhället i arbetet med unga av...

Verktyg
2 feb 2025

Så jobbar Uppsala med unga avhoppare

Enhetschefen: "Det är ett otroligt jobb att behålla motivation...

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Socionomen.