Ylva Spånberger Weitz. Foto: Gettyimages/Privat

Tommy Johansson

Reporter

9 jul 2024

9 jul 2024

Gäller att vara vaksam när skolelever får lära sig om socialtjänsten

Ylva Spånberger Weitz. Foto: Gettyimages/Privat

Soc för unga, där kunskap om socialtjänsten förs in i skolschemat, utformades först i Sollentuna. Forskaren Ylva Spånberger Weitz följde arbetet och är mestadels positiv. Men hon lyfter också aspekter där kommuner behöver vara vaksamma.

Tommy Johansson

Reporter

9 jul 2024

9 jul 2024

Det var från 2016 till 2021 som man i Sollentuna kommun tog fram, och arbetade med Soc för unga. FoU Nordväst bedrev följeforskning på projektet som leddes av Ylva Spånberger Weitz, lektor i socialt arbete vid Södertörns högskola.

– Resultatet visade tydligt att kunskapen om socialtjänsten generellt sett höjdes bland eleverna och att många tyckte att det var värdefull kunskap, säger hon.

Till skillnad från Haninge, där arbetet har organiserats via flera förvaltningar, drevs Soc för unga i Sollentuna främst av processledare på socialtjänsten och medarbetare på de skolor som deltog, totalt åtta. Där blev också utfallet ett annat.

– För socialtjänsten i Sollentuna var det svårt att få med sig skolorna i det här arbetet. Vissa har tagit det till sig men det är också ganska många som inte har hakat på, säger Ylva Spånberger Weitz.

Vad beror det på?

– De utmaningar som framför allt högstadielärarna lyfte var att det är svårt att få plats med allt i undervisningen. Det är mycket annat som ska in, särskilt när det gäller samhällskunskapen.

LÄS OCKSÅ >>> Evin och Basem är länken mellan medborgarna och socialtjänsten

Även om Ylva Spånberger Weitz lyfter Soc för unga som ett både gott, och effektivt exempel på kunskapshöjande åtgärder så uppmanar hon samtidigt till viss försiktighet.

– Under de intervjuer som vi hade med elever så framkom det att de som haft en negativ bild av socialtjänsten fick en mer positiv inställning, och det är ju i grunden väldigt bra. Men samtidigt kan det finnas en risk att man i sin iver att vända den negativa bilden av socialtjänsten inte ger utrymme åt de kritiska rösterna, säger hon.

– För det finns ju också elever som har negativa upplevelser, och de behöver man se och lyssna på. Där behöver man vara vaksam.

Läs mer

Nya SoL
22 okt 2024

8 miljarder är prislappen för omställningen – räcker det?

Åtta miljarder kronor på fem år för omställningen till nya SoL. All...

Nya SoL
21 okt 2024

Sagt om SoL: "Vi måste vara uthålliga och ha tålamod"

Det kommer ta tid innan vi ser effekten, säger Sabina Orstam, avdel...

Nya SoL
21 okt 2024

Panelen: Så ställer vi om inför nya SoL

"Detta är inte bara en socialtjänstfråga utan en fråga för hel...

Läs även

Verktyg
14 okt 2024

”Den relationsskapande delen har ibland saknats”

Stockholms socialtjänstinspektörer berättar om de största utmaninga...

Verktyg
10 okt 2024

Så kortade Järva ner utredningstiden med hälften

Tätare träffar och ett tvärprofessionellt arbetssätt. Resultatet: U...

Verktyg
27 aug 2024

Forskaren: Finns ett behov av dubbel kompetens inom LSS

Mikaela Starke, professor i socialt arbete, pekar på stuprörsvarnin...

Verktyg
26 aug 2024

Så jobbar LSS-boendet Linden med individen i fokus

"Det är många verksamheter som säger att man gör det, men här ...

Verktyg
4 jul 2024

Så får barnen i ­Haninge kunskap om socialtjänsten

I Haninge har socialtjänsten fått en särskild plats i skolschemat f...

Verktyg
1 maj 2024

”Utmaningen är att få politisk förankring”

Socialstyrelsens Kjerstin Bergman om vad som kännetecknar goda TSI-...

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Socionomen.