Pandemins påverkan på resultaten redovisade
Skolresultaten har inte försämrats under vårens pandemi, är en av slutsatserna i Skolverkets preliminära utvärdering.
Andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasiet, till exempel, ökade jämfört med föregående år. Frånvaron bland personalen i förskolan orsakade dock stora problem på vissa håll. För en del gymnasieelever fungerade distansundervisningen dåligt, bland annat på grund av social oro i hemmet.