Nationell återhämtningsplan i spåren av pandemin
Ångest och depression har ökat kraftigt under Covid-19 pandemin enligt en rapport. Nu efterfrågas en nationell återhämtningsplan.
Flera av de kända riskfaktorerna för psykisk ohälsa har förvärrats under pandemin, såsom ekonomisk otrygghet, oro för samhällsutvecklingen och förändrade mellanmänskliga relationer. Enligt en rapport från OECD (maj-21) har förekomsten av ångest och depression ökat kraftigt och i flera länder blivit dubbelt så vanligt.
Nu vill den ideella föreningen Mind att regeringen upprättar en nationell återhämtningsplan för att hantera pandemins följder för människors psykiska hälsa. Bland annat anser Mind att socialtjänsten bör få resurser för att arbeta uppsökande i alla slags miljöer där sårbarhetstecken kan uppmärksammas i ett tidigt skede. Samtidigt visar Folkhälsomyndighetens hälsorapport (juni-21) att svenska befolkningen i stort har klarat pandemin bra utifrån det psykiska välbefinnandet.