Alkoholförsäljningen ökar under pandemin
Systembolaget säljer mer under pandemin. I juli ökade försäljningsvolymen med 14 procent jämfört med samma månad förra året.
Men totalt sett dricker landets invånare inte mer eftersom andra inköpskanaler är begränsade. Forskning har visat att drickande utgör en större riskfaktor under samhällskriser, konsumtionen ökar särskilt bland dem som redan tidigare har ett riskdrickande. Systembolaget bedömer att alkoholförsäljningen fortsätter att öka i höst.