Konsumtionen går ned trots att försäljningen ökar.
Tim Andersson
12 feb 2021
Trots att Systembolagets försäljning har ökat under coronapandemin har alkoholkonsumtionen i landet totalt sett gått ned. Det framgår av marknadsundersökningsföretaget Norstats löpande mätningar, som bygger på självskattning.
Enligt de senaste siffrorna, som speglar september, uppger 71 procent av de svarande att deras konsumtion är oförändrad jämfört med samma period förra året. 20 procent menar att den har minskat och endast 7 procent att den har ökat. Störst minskning syns bland 17–29-åringar, där 34 procent uppger att konsumtionen är lägre jämfört med året innan.
Under januari-september förra året ökade Systembolaget sin försäljningsvolym med 12 procent jämfört med samma period 2019, vilket troligen beror på minskad resandeinförsel och färre restaurangbesök. Öl och sprit är de varugrupper som har ökat mest.
Tim Andersson
12 feb 2021
Läs mer
Filmtips: Engagerande och intressant i tyska succéfilmen "Lärarrummet"
En lärare slits mellan sin egen ambition som lärare och påtryckning...
Läs även
Filmtips: Engagerande och intressant i tyska succéfilmen "Lärarrummet"
En lärare slits mellan sin egen ambition som lärare och påtryckning...
IVO om långa väntetider på stödinsatser: "Oroande att det inte blir bättre"
För femte året i rad larmar IVO om långa väntetider på stödinsatse...
Många blir utan pengar – trots att de har rätt till stöd
Allt fler lever i ekonomisk utsatthet samtidigt som utbetalningarna...
Nya boken Lillebror skildrar människorna som hamnar i korselden mellan gängen
Författaren: "I många böcker om gängkriminalitet missar man hu...