Konsumtionen går ned trots att försäljningen ökar.
Tim Andersson
12 feb 2021
Trots att Systembolagets försäljning har ökat under coronapandemin har alkoholkonsumtionen i landet totalt sett gått ned. Det framgår av marknadsundersökningsföretaget Norstats löpande mätningar, som bygger på självskattning.
Enligt de senaste siffrorna, som speglar september, uppger 71 procent av de svarande att deras konsumtion är oförändrad jämfört med samma period förra året. 20 procent menar att den har minskat och endast 7 procent att den har ökat. Störst minskning syns bland 17–29-åringar, där 34 procent uppger att konsumtionen är lägre jämfört med året innan.
Under januari-september förra året ökade Systembolaget sin försäljningsvolym med 12 procent jämfört med samma period 2019, vilket troligen beror på minskad resandeinförsel och färre restaurangbesök. Öl och sprit är de varugrupper som har ökat mest.
Läs mer

Krönika: En anledning god som någon att kliva ur sängen varje morgon
Vad är det som gör livet värt att leva och vem är personen som stir...
Läs även

Filmtips: Från rasism i Transylvanien till magisk realism i Colombia
En hård uppväxtskildring i en liten by i Transylvanien, med teman s...

Anna Kosztovics som uppfann ordet ”snippa” starkt kritisk mot hovrätten
Nyligen friades en 50-årig man för barnvåldtäkt eftersom hovrätten ...

Författaren Eva Edberg om att växa upp i familjehem: ”Hade behövt såna här böcker”
I höstas kom bilderboken ”Klaras kalasbra”. Det är Eva Edbergs fjär...

Filmtips: Prisad samhällskritisk kriminalthriller om jakten på iransk ”spindelmördare”
En generationsöverskridande historia om relationen mellan en flicka...