Konsumtionen går ned trots att försäljningen ökar.
Tim Andersson
12 feb 2021
Trots att Systembolagets försäljning har ökat under coronapandemin har alkoholkonsumtionen i landet totalt sett gått ned. Det framgår av marknadsundersökningsföretaget Norstats löpande mätningar, som bygger på självskattning.
Enligt de senaste siffrorna, som speglar september, uppger 71 procent av de svarande att deras konsumtion är oförändrad jämfört med samma period förra året. 20 procent menar att den har minskat och endast 7 procent att den har ökat. Störst minskning syns bland 17–29-åringar, där 34 procent uppger att konsumtionen är lägre jämfört med året innan.
Under januari-september förra året ökade Systembolaget sin försäljningsvolym med 12 procent jämfört med samma period 2019, vilket troligen beror på minskad resandeinförsel och färre restaurangbesök. Öl och sprit är de varugrupper som har ökat mest.
Läs mer

Filmtips: Tom Holland i stark skildring om psykisk ohälsa – med oväntad twist
Långt ifrån tidigare superhjältefilmer gestaltar Tom Holland New Yo...
Läs även

Miljardsatsning på socialtjänsten i regeringens höstbudget
När finansminister Elisabeth Svantesson (M) presenterade budgetprop...

Nicolas Lunabba aktuell med ny personlig bok om att leva nära våldet
"Dagbok från 20-talet". Det är titeln på Nicolas Lunabbas...

Filmtips: Mänsklig historia om omänsklig behandling av frigjordhet på 30-talet
"Detta kan vara höstens bästa nordiska drama". Så skriver...

Krav i Almedalen: Max 300 elever per skolkurator
Inför en näst intill fullsatt sal i Visby diskuterades hur elevhäls...