Konsumtionen går ned trots att försäljningen ökar.
Tim Andersson
12 feb 2021
Trots att Systembolagets försäljning har ökat under coronapandemin har alkoholkonsumtionen i landet totalt sett gått ned. Det framgår av marknadsundersökningsföretaget Norstats löpande mätningar, som bygger på självskattning.
Enligt de senaste siffrorna, som speglar september, uppger 71 procent av de svarande att deras konsumtion är oförändrad jämfört med samma period förra året. 20 procent menar att den har minskat och endast 7 procent att den har ökat. Störst minskning syns bland 17–29-åringar, där 34 procent uppger att konsumtionen är lägre jämfört med året innan.
Under januari-september förra året ökade Systembolaget sin försäljningsvolym med 12 procent jämfört med samma period 2019, vilket troligen beror på minskad resandeinförsel och färre restaurangbesök. Öl och sprit är de varugrupper som har ökat mest.
Läs mer
Läs även
Boktips: Motberättelse om den stereotypa bilden av förortens unga
Kriminalitet och våld ställs mot social gemenskap och kreativitet i...
Filmtips: Afrikanskt Oscars-bidrag om gripande släkthistoria
Fundamentalism, sargade minnen och moderskap utgör teman i Kaouther...
"Man tvingas tänka tanken att jag kanske måste lämna mina barn"
Ullakarin Nyberg har jobbat nära döden i flera decennier. I sin nya...
Fejk går hem i gängkriminella influerares sociala flöden
"Den verklighet man prånglar ut är kanske inte alltid med verk...