Konsumtionen går ned trots att försäljningen ökar.
Tim Andersson
12 feb 2021
Trots att Systembolagets försäljning har ökat under coronapandemin har alkoholkonsumtionen i landet totalt sett gått ned. Det framgår av marknadsundersökningsföretaget Norstats löpande mätningar, som bygger på självskattning.
Enligt de senaste siffrorna, som speglar september, uppger 71 procent av de svarande att deras konsumtion är oförändrad jämfört med samma period förra året. 20 procent menar att den har minskat och endast 7 procent att den har ökat. Störst minskning syns bland 17–29-åringar, där 34 procent uppger att konsumtionen är lägre jämfört med året innan.
Under januari-september förra året ökade Systembolaget sin försäljningsvolym med 12 procent jämfört med samma period 2019, vilket troligen beror på minskad resandeinförsel och färre restaurangbesök. Öl och sprit är de varugrupper som har ökat mest.
Läs även

Chefer slits mellan administration och utveckling
En ny rapport visar att socialchefer ofta upplever slitningar mella...

”Försök sätta en gräns för de egna kraven”
I en ny studie lyfts bland annat hälsorisker med jobb som ställer h...

Han skriver deckare om socialtjänsten
I socionomen Jeremiah Karlssons thrillers är det inte mord som ska ...
Ny studie: Psykoterapi ger god långtidseffekt mot panikångest
Fortsatt tydlig förbättring för 70 procent efter två år.