Konsumtionen går ned trots att försäljningen ökar.
Tim Andersson
12 feb 2021
Trots att Systembolagets försäljning har ökat under coronapandemin har alkoholkonsumtionen i landet totalt sett gått ned. Det framgår av marknadsundersökningsföretaget Norstats löpande mätningar, som bygger på självskattning.
Enligt de senaste siffrorna, som speglar september, uppger 71 procent av de svarande att deras konsumtion är oförändrad jämfört med samma period förra året. 20 procent menar att den har minskat och endast 7 procent att den har ökat. Störst minskning syns bland 17–29-åringar, där 34 procent uppger att konsumtionen är lägre jämfört med året innan.
Under januari-september förra året ökade Systembolaget sin försäljningsvolym med 12 procent jämfört med samma period 2019, vilket troligen beror på minskad resandeinförsel och färre restaurangbesök. Öl och sprit är de varugrupper som har ökat mest.
Läs mer
Sagt om SoL: "Hoppas det inte längre ska gå att runda barnrättsperspektivet"
Skrivningarna om barns rätt en vinst med nya SoL, menar Åsa Lundstr...
Läs även
SSR: Statsbidraget matchar inte ambitionsnivån
Regeringen med SD har presenterat höstbudgeten. Vi listar punkterna...
Filmtips: Tonårstristess och droger i norrländska glesbygden
När Nova dör i en överdos i Västernorrlands inland vänds världen up...
"Är det överhuvudtaget ens vård som man bedriver?"
Författaren Fanny Klang är aktuell med "Sluten anstalt" d...
Boktips: Stämningen stannar kvar i andra delen av Rinkebysviten
70-tal har blivit 80-tal i Sår som aldrig läker, Elise Karlssons kä...