Konsumtionen går ned trots att försäljningen ökar.
Tim Andersson
12 feb 2021
Trots att Systembolagets försäljning har ökat under coronapandemin har alkoholkonsumtionen i landet totalt sett gått ned. Det framgår av marknadsundersökningsföretaget Norstats löpande mätningar, som bygger på självskattning.
Enligt de senaste siffrorna, som speglar september, uppger 71 procent av de svarande att deras konsumtion är oförändrad jämfört med samma period förra året. 20 procent menar att den har minskat och endast 7 procent att den har ökat. Störst minskning syns bland 17–29-åringar, där 34 procent uppger att konsumtionen är lägre jämfört med året innan.
Under januari-september förra året ökade Systembolaget sin försäljningsvolym med 12 procent jämfört med samma period 2019, vilket troligen beror på minskad resandeinförsel och färre restaurangbesök. Öl och sprit är de varugrupper som har ökat mest.
Tim Andersson
12 feb 2021
Läs mer
Läs även
Socialsekreterare attackerades på jobbet
I samband med en fikapaus blev två medarbetare på socialtjänsten i ...
Nu rivs sekretessen i socialtjänsten – vad innebär nya lagen?
I dag träder en ny sekretessbrytande bestämmelse i kraft. Vad inneb...
LVU ersätts av två nya lagar – anknytning ska väga tyngre
Det var en berörd socialtjänstminister som presenterade den nya lag...
Rättshaveristen spelar på underdogperspektivet
Jakob Carlander är aktuell med boken Rättshaveristen och jag, som ä...