Konsumtionen går ned trots att försäljningen ökar.
Tim Andersson
12 feb 2021
Trots att Systembolagets försäljning har ökat under coronapandemin har alkoholkonsumtionen i landet totalt sett gått ned. Det framgår av marknadsundersökningsföretaget Norstats löpande mätningar, som bygger på självskattning.
Enligt de senaste siffrorna, som speglar september, uppger 71 procent av de svarande att deras konsumtion är oförändrad jämfört med samma period förra året. 20 procent menar att den har minskat och endast 7 procent att den har ökat. Störst minskning syns bland 17–29-åringar, där 34 procent uppger att konsumtionen är lägre jämfört med året innan.
Under januari-september förra året ökade Systembolaget sin försäljningsvolym med 12 procent jämfört med samma period 2019, vilket troligen beror på minskad resandeinförsel och färre restaurangbesök. Öl och sprit är de varugrupper som har ökat mest.
Tim Andersson
12 feb 2021
Läs mer

Humor, värme och allvar i succépodden "Kan Eddie få ett jobb?"
Efter ett liv i kaos söker Eddie Jansson nu en stabil tillvaro – me...
Läs även

”Berättelsen om klassamhället har skrivits om”
Elina Pahnke aktuell med boken Alla ska äta, om vem som kan äta sig...

Boktips: Så har synen på föräldrarollen förändrats genom decennierna
Författaren Maja Larsson följer föräldraskapets utveckling från 170...

Utredning om existentiell hälsa klar – fyra områden lyfts fram
Folkhälsomyndighetens utredare: "Nu kan vi ta det här begreppe...

Filmtips: Brittisk socialrealism när den är som bäst
Brittiska regissören Andrea Arnold återigen aktuell med ny film om ...