Konsumtionen går ned trots att försäljningen ökar.
Tim Andersson
12 feb 2021
Trots att Systembolagets försäljning har ökat under coronapandemin har alkoholkonsumtionen i landet totalt sett gått ned. Det framgår av marknadsundersökningsföretaget Norstats löpande mätningar, som bygger på självskattning.
Enligt de senaste siffrorna, som speglar september, uppger 71 procent av de svarande att deras konsumtion är oförändrad jämfört med samma period förra året. 20 procent menar att den har minskat och endast 7 procent att den har ökat. Störst minskning syns bland 17–29-åringar, där 34 procent uppger att konsumtionen är lägre jämfört med året innan.
Under januari-september förra året ökade Systembolaget sin försäljningsvolym med 12 procent jämfört med samma period 2019, vilket troligen beror på minskad resandeinförsel och färre restaurangbesök. Öl och sprit är de varugrupper som har ökat mest.
Tim Andersson
12 feb 2021
Läs mer
Läs även
Boktips: Svensk normalitet och autism i vardagen
Två böcker som skruvar på perspektivet. Först blickar vi på "S...
Hur ska fler orka jobba kvar i välfärden?
Mer pengar till välfärden är bra, men inte hela lösningen på framti...
Stina röjdes av Malmö stad: ”Jag kan bli ihjälslagen”
Den tidigare pojkvännen misshandlade Stina och har fortsatt förfölj...
Filmtips: Höstens hjältar, fångar och aktivister
Från den slitande sjuksköterskan i Tyskland till fem överlevare frå...