Konsumtionen går ned trots att försäljningen ökar.
Tim Andersson
12 feb 2021
Trots att Systembolagets försäljning har ökat under coronapandemin har alkoholkonsumtionen i landet totalt sett gått ned. Det framgår av marknadsundersökningsföretaget Norstats löpande mätningar, som bygger på självskattning.
Enligt de senaste siffrorna, som speglar september, uppger 71 procent av de svarande att deras konsumtion är oförändrad jämfört med samma period förra året. 20 procent menar att den har minskat och endast 7 procent att den har ökat. Störst minskning syns bland 17–29-åringar, där 34 procent uppger att konsumtionen är lägre jämfört med året innan.
Under januari-september förra året ökade Systembolaget sin försäljningsvolym med 12 procent jämfört med samma period 2019, vilket troligen beror på minskad resandeinförsel och färre restaurangbesök. Öl och sprit är de varugrupper som har ökat mest.
Läs mer
Läs även
Musikglädje deluxe när vinnaren i Musikschlaget korades
"Många säger ju att det här är årets höjdpunkt", säger Ol...
Stadsdelsdirektören i Skärholmen: "Det har blivit ett oerhört stort missförstånd”
Stadsdelsdirektör Lisa Kinnari svarar på kritiken från socialtjänst...
”Om det inte får kosta pengar så kommer det att kosta liv”
När gängkonflikten eskalerade i Skärholmen kom ytterligare sparkrav...
Skuggutredning föreslår: Ny yrkesexamen för socionomer på avancerad nivå
"Det här är den största omgörningen av socionomers utbildninga...