Mikaela Starke. Foto: Johan Wingborg/Gettyimages

Tommy Johansson

Reporter

27 aug 2024

27 aug 2024

Forskaren: Finns ett behov av dubbel kompetens inom LSS

Mikaela Starke. Foto: Johan Wingborg/Gettyimages

Kunskapen inom verksamheter för barn inom LSS behöver höjas. Det menar Mikaela Starke, professor i socialt arbete vid Göteborgs universitet.

Tommy Johansson

Reporter

27 aug 2024

27 aug 2024

Mikaela Starke forskar om intellektuell funktionsnedsättning hos barn och vuxna men även hos föräldrar och har fått en bra överblick över hur deras möjligheter till stöd och insatser ser ut. Hennes bild stämmer väl överens med den rapport Socialstyrelsen presenterade för några år sedan, som syftade till att följa upp Barnkonventionens genomslag vid tillämpning av LSS. Den visade på ett glapp i kunskap och att det finns ett ökat behov av kompetens inom yrkesgruppen.

Mikaela Starke menar att kompetensen generellt sett behöver höjas på två områden.

– Det finns ett behov av dubbel kompetens. Dels om målgrupperna, dels att man kan kommunicera med andra metoder.

LÄS OCKSÅ >>> Så jobbar LSS-boendet Linden med individen i fokus

Ofta handlar det om att verksamheterna är för uppdelade, menar hon. Kompetensen finns i ett avseende, men inte i ett annat.

– Det finns lite stuprörsvarningar här när det gäller den här målgruppen, vi har inte riktigt integrerat dem i samhället på samma sätt som med andra medborgare.

Vad behöver komma till för att höja kompetensen?

– Kommunerna, som ju har ett LSS-ansvar, kan jobba mer med kompetensutveckling. De kan erbjuda komplement till kommunikativa hjälpmedel eller utbildningsmöjligheter. Det behöver ju inte bara ligga hos universiteteten.

– Man kan också samarbeta mer med universiteten, få hjälp med att se över hur den senaste forskningen ser ut, vad man vet i dagsläget och vad man skulle behöva utveckla.

Läs mer

Krönika
11 sep 2024

Lo Kauppi: "Efteråt tänkte jag på vilken tur vi haft"

Skådespelaren Lo Kauppi om när en nära släkting höll på att hamna s...

Tema
10 sep 2024

Panelen: Så jobbar vi med mentaliseringsbaserad terapi

"Barn som kan leka och gestalta saker i lek utvecklar en stabi...

Tema
9 sep 2024

Mentalisering gav Anna terapeutisk frihet

"Det blev otroligt meningsfullt och jag tyckte att jag blev me...

Läs även

Verktyg
26 aug 2024

Så jobbar LSS-boendet Linden med individen i fokus

"Det är många verksamheter som säger att man gör det, men här ...

Verktyg
9 jul 2024

Gäller att vara vaksam när skolelever får lära sig om socialtjänsten

Soc för unga är i grunden bra, säger forskaren Ylva Spånberger Weit...

Verktyg
4 jul 2024

Så får barnen i ­Haninge kunskap om socialtjänsten

I Haninge har socialtjänsten fått en särskild plats i skolschemat f...

Verktyg
1 maj 2024

”Utmaningen är att få politisk förankring”

Socialstyrelsens Kjerstin Bergman om vad som kännetecknar goda TSI-...

Verktyg
29 apr 2024

TSI-modellen som gjort succé i Västerbotten: "Den är enkel"

Modellen används inte bara i enstaka kommuner utan av alla i hela r...

Verktyg
27 mar 2024

Forskare följer nytt arbetssätt mellan polis och socialtjänst

"Man kommer behöva gå försiktigt fram", säger forskningsl...

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Socionomen.