11 jan 2024

Skola

Experten: ”Förstår man logiken bakom frånvaron är det lättare för alla”

Ia Sundberg Lax. Foto: Privat/Gettyimages
Ia Sundberg Lax. Foto: Privat/Gettyimages

När ett nytt skolsocialt team ska bildas är det viktigt att tänka till kring grunderna, tycker Ia Sundberg Lax som är utbildare på Akademi Magelungen och specialist inom skolfrånvaroproblematik.

Karin Persson

Reporter

11 jan 2024

11 jan 2024

Det handlar om att få klart för sig vilken målgruppen är, hur teamet ska arbeta, vad det finns för resurser, vilka målsättningarna är och hur insatsen ska utvärderas, förklarar Ia Sundberg Lax.

– En annan viktig del att tänka kring är hur insatsen ska bli känd i kommunen och hur elever och deras familjer ska få ta del av den. Är det skolorna som ska ansöka eller vårdnadshavarna?

För att det skolsociala teamet ska lyckas behövs en tydlig arbetsmodell. En grundläggande åtgärd är att göra en detaljerad kartläggning av det som hindrar eleven från att komma till skolan.

– Upp med förstoringsglaset: Hur kan vi förstå vad som hindrar dig? Är det att kliva in i skolans lokaler, att prestera på lektioner eller är det kaos hemma på morgonen? En bra kartläggning ökar förståelsen för vad som hindrar eleven, och om man involverade att se vad just de behöver bidra med för att närvaron ska öka.

LÄS OCKSÅ >>> Så får Skarpnäcks skolsociala team eleverna tillbaka till klassrummen

Tidigare var mycket av arbetet för att hjälpa hemmasittare centrerat kring eleven. Men forskning har visat att elevens höga frånvaro från skolan är ett problem som påverkar hela familjesystemet, berättar Ia Sundberg Lax. Därför är det så viktigt att se helheten bakom svårigheterna och jobba tvärprofessionellt.

– Det gäller att försöka få till en bra samverkan och ta tillvara på varandras kompetenser så att det tjänar eleven på bästa sätt, säger hon.

Stockholms stad har tagit fram en arbetsmodell med metodstöd för stadens arbete med skolsociala team, en modell som andra kommuner kan ta del av genom att kontakta socialförvaltningen i Stockholm stad. Ia Sundberg Lax tycker att det kan vara bra för nystartade skolsociala team att utgå ifrån en sådan modell.

– Men man måste också vara öppen för lokala avvikelser. Alla kommuner har olika förutsättningar och olika utmaningar.

Karin Persson

Reporter

11 jan 2024

11 jan 2024

Läs mer

Aktuellt
28 mar 2025

Boktips: Så har synen på föräldrarollen förändrats genom decennierna

Författaren Maja Larsson följer föräldraskapets utveckling från 170...

Så gick det sen
26 mar 2025

Så gick det sen: Kortare arbetsdag fortfarande intressant i Kristinehamn

Positivt hos både medarbetare och ledning efter avslutat pilotproje...

Ny forskning
26 mar 2025

Samiska kvinnor utsatta både utifrån kön och ursprung

Forskaren Jennie Brandén: "Det har funnits en påtaglig kunskap...

Läs även

Verktyg
19 mar 2025

Chefen: ”Man skulle önska lite mer styrning”

Skulle underlätta med tydligare nationella styrdokument när nya arb...

Verktyg
17 mar 2025

Så har Falun gjort unga drogfria – genom belöning

Forskaren: "I Danmark var det väldigt kontroversiellt. Det har...

Verktyg
4 feb 2025

"Myndigheterna har resurserna, civilsamhället har relationerna"

Det finns mycket att lära från civilsamhället i arbetet med unga av...

Verktyg
2 feb 2025

Så jobbar Uppsala med unga avhoppare

Enhetschefen: "Det är ett otroligt jobb att behålla motivation...

Verktyg
19 nov 2024

”Rådet är att blanda, blanda, blanda”

Forskning slår fast: Kommunikation och mixade grupper nyckelfaktore...

Verktyg
18 nov 2024

Så tar socialtjänsten i Härryda plats i samhällsplaneringen

Har arbetat vidare med ett koncept som startade redan för 16 år sed...

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Socionomen.