23 okt 2024

Krönika

”Vem är socionomutbildningen gjord för?”

Sogol Mabadi. Foto: Privat/Gettyimages
Sogol Mabadi. Foto: Privat/Gettyimages

Utan utrymme för att utforska vilken påverkan socionomutbildningen och dess olika inslag har på oss studenter faller intentionen platt. Det skriver studenten Sogol Mabadi i en krönika.

Sogol Mabadi

Socionomstudent och konstpsykoterapeut

23 okt 2024

23 okt 2024

Detta är en krönika om hur en poc-student, person of color, upplever socionomprogrammet. Men det är också en shout-out till andra studenter, samt en vädjan till lärare och övrig personal att göra mer för att alla studenter ska komma till sin rätt.

Jag läser mitt andra år på socionomutbildningen och har stött på flera exempel på hur poc-studenter bemötts med bristande respekt och förståelse. Vi får ofta höra om personer med utländsk bakgrund i termer av sårbarhet, marginalisering och som sociala problem i bland annat statistik. Till exempel i relation till begreppet ”white flight”– ett fenomen där vita flyttar ifrån områden i vilka poc-personer bor. Detta bidrar till stigmatisering och känslor av utanförskap. Frågan blir då vem socionomutbildningen är utformad för, och med vem i åtanke?

Ett annat exempel är workshopen ”Ett steg fram” som bland annat syftar till att synliggöra kategorier samt de för- och nackdelar som tillkommer dessa. Studenter ställs på rad och tar ett steg fram för varje kategori de tillhör såsom ”man”, ”barn till högskoleutbildade” eller ”svenskfödd”.

Workshopen kan utföras utifrån en påhittad karaktär eller utifrån studenternas egen livshistoria. I den senare formen, då poc-studenter tenderar att hamna flera steg efter sina vita klasskamrater, riskerar lärdomen om kategoriers makt att ske på poc-studenternas bekostnad. Särskilt då man som student kanske inte är förbered på de komplexa känslor som detta interaktiva moment kan väcka. I mitt fall, skam.

Tror lärare att studenter kommer till programmet med de verktyg som krävs för att själva kunna bearbeta och skapa mening av dessa komplexa känslor?

LÄS OCKSÅ >>> Utbildning satt under lupp – håller socionomprogrammet måttet?

Lärares avsikt att blotta normer och belysa kategorier som nödvändiga men trubbiga verktyg ämnar säkert till att göra oss till bättre framtida socionomer. Men utan utrymme för att utforska vilken påverkan utbildningens olika inslag har på oss studenter faller intentionen platt. Det är som att säga till någon att man älskar den, och samtidigt inte lyckas få personen att känna sig älskad.

De goda intentionerna behöver vara förenade med omsorg och utgå från studenternas behov, perspektiv och möjligheter för att bidra till att alla studenter kan tillgodogöra sig sin utbildning på lika villkor.

Det behövs aktiva åtgärder som verkar för att denna omsorg ska vara levande genom hela utbildningen. Vad dessa åtgärder är behöver vi fundera över i samråd, men ett första steg är att levandegöra olika grupper genom att på ett informerat och omsorgsfullt sätt lyfta det faktum att det förmodligen finns studenter i föreläsningssalarna och på seminarier som lever med de olika verkligheter som diskuteras i undervisningen.

Detta behöver utbildare vara aktsamma och lyhörda inför, då kan det också fungera som ett lärande moment genom att man studenter emellan exempelvis får stöd i att utveckla en nyfikenhet och förståelse för olikheter och vad dessa kan innebära.

Om vi dessutom har lärare som representerar och speglar samhällets och studenternas mångfald och diverse erfarenheter av att leva med, och navigera rasism, islamofobi, sexism med mera så tror jag att frågan skulle hanteras på ett annat sätt.

Sogol Mabadi

Socionomstudent och konstpsykoterapeut

23 okt 2024

23 okt 2024

Läs mer

Debatt
5 feb 2025

"Finns det inga visselblåsare bland socialarbetarna?"

Åtta skribenter med egna erfarenheter av utsatthet reagerar starkt ...

Aktuellt
4 feb 2025

Boktips: Drabbande anhörigperspektiv på uppmärksammat mord

Socionomen tipsar om Mona: En mamma, ett mord och en dotter.

Verktyg
4 feb 2025

"Myndigheterna har resurserna, civilsamhället har relationerna"

Det finns mycket att lära från civilsamhället i arbetet med unga av...

Läs även

Krönika
16 dec 2024

”Vi kan aldrig frånskriva oss ansvaret för vår samtid”

Människorättsjuristen Hanna Gerdes skriver om vikten av att alla vi...

Krönika
11 sep 2024

Lo Kauppi: "Efteråt tänkte jag på vilken tur vi haft"

Skådespelaren Lo Kauppi om när en nära släkting höll på att hamna s...

Krönika
6 aug 2024

Uje Brandelius: "Evy är död"

Uje Brandelius tecknar ett minnesporträtt över sin svärmor, och hyl...

Krönika
12 jun 2024

"Tänk om jag fått vård på ett hvb-hem där jag fick vara mig själv"

Författaren Lo Torneborg vill se fler behandlingshem som inte är up...

Krönika
17 apr 2024

"Sverige har blivit ett fängelseland i stil med USA"

"Vi måste slå vakt om människovärdet", skriver idéhistori...

Krönika
20 feb 2024

”Det är hoppfullt att vi har makt att hjälpa och läka”

Psykologen Frida Johansson Metso lyfter vikten av att fokusera på p...

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Socionomen.