3 feb 2023

Debatt

Replik: Behövs utveckling inom flera områden för bättre stöd vid adhd och autism

opinion-sign
Detta är en replik på Kalle Dahlins debattartikel "Låt inte riktlinjerna för adhd och autism skapa ännu ett stuprör"

Socialstyrelsens rekommendationer är aldrig heltäckande, och varje självstyrande region och kommun behöver implementera dem utifrån sina respektive förutsättningar. Det skriver företrädare för Socialstyrelsen i replik till Kalle Dahlins debattartikel om riktlinjerna för adhd och autism.

Evelyn Andersson

Projektledare, Socialstyrelsen

3 feb 2023

Louise von Bahr

Projektledare, Socialstyrelsen

3 feb 2023

Mattias Fredricson

Enhetschef, Socialstyrelsen

3 feb 2023

Gettyimages

Illustration

3 feb 2023

3 feb 2023

Socialstyrelsens nationella riktlinjer stakar ut en väg för bättre vård och stöd vid adhd och autism. De bygger på forskning och erfarenhet från en stor mängd experter – den bästa tillgängliga kunskapen. Nu behövs tydliga satsningar från regioner och kommuner för att förbättringarna ska bli verklighet, i hela Sverige.

I sin debattartikel ”Låt inte riktlinjerna för adhd och autism skapa ännu ett stuprör” (230102) lyfter Kalle Dahlin viktiga utmaningar i vården och stödet till personer med adhd och autism. Vi välkomnar synpunkterna och delar bilden av att det behövs utveckling inom flera områden. Socialstyrelsens viktigaste budskap till regioner och kommuner är följande:

  • Gör tidiga insatser – vänta inte på diagnos, men fördröj inte heller de neuropsykiatriska utredningarna.
  • Samordna de många kontakterna – med hjälp av tydliga rutiner för samverkan.
  • Prioritera sårbara grupper – till exempel personer med skadligt bruk och beroende av alkohol och narkotika.
  • Höj kunskapen – personal i hälso- och sjukvården, elevhälsan och hela socialtjänsten behöver få utbildning om adhd och autism.
  • Satsa resurser på både läkemedel och annan behandling – vid läkemedelsbehandling ska alltid flera insatser erbjudas.

Kalle Dahlin efterlyser bland annat mer detaljerade rekommendationer om socialtjänstens utredningsarbete och om samverkan. De nationella riktlinjerna ska dock hjälpa beslutsfattare och chefer att prioritera resurser på en övergripande nivå. De är en pusselbit i ett bredare samhällsuppdrag där många aktörer behöver arbeta tillsammans. Socialstyrelsens rekommendationer är aldrig heltäckande, och varje självstyrande region och kommun behöver implementera dem utifrån sina respektive förutsättningar.

Detta utvecklingsarbete kommer därför att se olika ut i olika delar av landet. En verksamhetschef i socialtjänsten behöver till exempel fråga sig: Vilka insatser i de nationella riktlinjerna erbjuder vi i dag, och vilka saknas? Vilka samverkansstrukturer i kommunen och regionen kan vi bygga vidare på, för att ge ett sammanhållet stöd till personer med adhd och autism? Hur kan vi stärka vår samverkan med skolan och hälso- och sjukvården?

Mattias Fredricson, enhetschef på Socialstyrelsen, svarar tillsammans med projektledarna Evelyn Andersson och Louise von Bahr, på debattartikeln från Kalle Dahlin.

De regionala samverkans- och stödstrukturerna (RSS) har också ett viktigt uppdrag att stödja samverkan, både mellan kommunerna i ett län och mellan kommunerna och regionen. En annan viktig aktör är Nationell samverkansgrupp för kunskapsstyrning i socialtjänsten (NSK-S).

För socialtjänstens utredningsarbete finns mycket material som kompletterar de nationella riktlinjerna, från både Socialstyrelsen och andra aktörer. Vård- och insatsprogrammet för adhd från 2021 ger konkreta anvisningar, råd och checklistor riktade till personal i socialtjänsten, hälso- och sjukvården och skolan, inte minst om samverkan.

Socialstyrelsen har också mycket utbildningsmaterial om adhd och autism för socialtjänsten, bland annat på webbplatsen Kunskapsguiden. Det kan användas i den kompetensutveckling som är nödvändig. Samtidigt håller vi med om att socialtjänsten behöver mer kunskapsbaserat stöd för metoder och arbetssätt. De nationella riktlinjerna är ett steg på vägen.

Även rätt kompetens i skolan är centralt. Rekommendationer direkt till skolan ingår inte i Socialstyrelsens uppdrag, men flera av våra rekommendationer till hälso- och sjukvården gäller även elevhälsan, som också bedriver hälso- och sjukvård. Vi ger dessutom en stark rekommendation om kompetensutveckling i elevhälsan, och flera övergripande rekommendationer om samverkan med skolan. För skolans pedagogiska arbete finns mycket stöd från bland annat Specialpedagogiska skolmyndigheten och Skolverket.

Socialstyrelsen kommer att utvärdera hur alla våra rekommendationer följs – inte bara de som vi följer upp med indikatorer. Utvärderingen kommer därmed att spegla läkemedelsbehandling och övriga insatser likvärdigt. Att vi har fler uppföljningsindikatorer för läkemedelsbehandlingar beror på att dessa går att mäta tydligt med data från register, till skillnad från till exempel de rekommenderade psykosociala insatserna. Vi planerar samtidigt att lägga till en indikator för tillgången till vård- och stödsamordnare, som Kalle Dahlin efterfrågar. Det vore också önskvärt med nationella kvalitetsregister i socialtjänsten, som i dag saknas.

Vi har nu tagit del av synpunkter på de nya nationella riktlinjerna och planerar att publicera en uppdaterad version i slutet av året. Vi hoppas att riktlinjerna bidrar till mycket nytt utvecklingsarbete i regioner och kommuner, så att personer med adhd och autism får allt bättre vård och stöd – enligt bästa tillgängliga kunskap.

Evelyn Andersson

Projektledare, Socialstyrelsen

3 feb 2023

Louise von Bahr

Projektledare, Socialstyrelsen

3 feb 2023

Mattias Fredricson

Enhetschef, Socialstyrelsen

3 feb 2023

Gettyimages

Illustration

3 feb 2023

3 feb 2023

Läs mer

Forskning
6 nov 2025

Politisk rädsla ett hinder för hemlösa

Att ha någonstans att bo är en mänsklig rättighet, men politiker fö...

Aktuellt
5 nov 2025

Stina röjdes av Malmö stad: ”Jag kan bli ihjälslagen”

Den tidigare pojkvännen misshandlade Stina och har fortsatt förfölj...

Nyheter
5 nov 2025

Skyddade personuppgifter sökbara för 29 000 anställda

Anställda med skyddade personuppgifter har slagit larm tidigare. Än...

Läs även

Debatt
5 nov 2025

”Bredda förståelsen för NPF-familjernas villkor”

Problematisk skolfrånvaro hos barn med NPF ökar och många familjer ...

Debatt
29 okt 2025

”Nya socialtjänstlagen kräver mer än symbolpolitik”

Var införandet av en ny socialtjänstlag bara ett spel för galleriet...

Debatt
21 okt 2025

Chefshandledning är en nödvändig investering

Genom handledning får chefer i socialt arbete möjlighet att reflekt...

Debatt
20 okt 2025

Socialt arbete bygger på tillit och relation – inte på kontroll och straff

Uppropet Stoppa de repressiva åtgärderna i det sociala arbetet har ...

Debatt
24 sep 2025

Normalisering av våld – eller bara felaktiga förväntningar?

"Vi tränas i anknytningsteorier, rollspel och bemötanden. Men ...

Debatt
17 sep 2025

Elever med NPF förtjänar bättre stöd – för individens och samhällets skull

Sverige har en lång väg att gå för att uppnå en skola som är inklud...

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Socionomen.