Kombinationen forskning och arbete ska höja kunskapen i verksamheten

Praktiknära forskningen ska höja kunskapen i verksamheterna. Foto: GettyImages
Praktiknära forskningen ska höja kunskapen i verksamheterna. Foto: GettyImages

Hur ska ungdomar utan gymnasiebehörighet få bättre självtilltro och lättare kunna hantera vardagen? Det ska doktoranden Johanna Åkerlund vid Högskolan i Dalarna undersöka på halvtid. Resten av tiden jobbar hon som arbetsterapeut i Falu kommun.

Annika Clemens

28 aug 2025

28 aug 2025

Genom att kombinera forskning med arbete ute i verksamheten vill Socialtjänstens utvecklingsverksamhet i Dalarna (SUD), en del av Högskolan i Dalarna, säkerställa att forskningen studerar frågor som kommer ur behov i verksamheterna. Upplägget liknar det som Forskarskolan för yrkesverksamma, FYS, använder.

I höst inleds ett av SUD:s forskningsprojekt där doktoranden Johanna Åkerlund ska studera förebyggande arbete för ungdomar som saknar gymnasiebehörighet. I projektet ska hon kartlägga tidshantering, stress och självtilltro hos elever som går på introduktionsprogrammen och ungdomar inom Kommunens aktivitetsansvar (KAA), då det är oklart hur stor andel av dem som har svårigheter med tidsuppfattning och självtilltro. Dessutom råder det generellt brist på förebyggande insatser och metoder som riktar sig till ungdomar i socioekonomisk utsatthet och ungdomar med funktionsvariation, enligt SUD.

Parallellt med forskningen på halvtid jobbar Johanna Åkerlund som arbetsterapeut i Falun. Kombinationen gör att forskningen blir mer relevant för verksamheterna, enligt Högskolan i Dalarna, vars samverkan med kommunerna syftar till att stärka både den praktiknära forskningen och höja kunskapen ute i verksamheterna. Upplägget ska också bidra till att säkerställa att verksamheternas arbete vilar på vetenskap och beprövad erfarenhet, ett krav i nya socialtjänstlagen som trädde i kraft den 1 juli i år.

LÄS OCKSÅ:

Forskare ger nya perspektiv på kunskap i ny rapport

Johanna Åkerlund ska studera förebyggande arbete för ungdomar som saknar gymnasiebehörighet. Foto: Privat & Dalarnas Högskola

Projektet är ett av två med samma upplägg som pågår på SUD. I det andra forskningsprojektet studeras socialtjänstens hantering av barn som har utsatts för våld och sexuella övergrepp. I ytterligare ett projekt som redan är avslutat undersöktes hur brukarnas delaktighet i samordnad individuell planering kan stärkas för vuxna personer med psykisk ohälsa och beroende.

Annika Clemens

28 aug 2025

28 aug 2025

Läs mer

Debatt
28 nov 2025

”Ska vi lära barn att må bra i ett system som gör dem sjuka?”

Barn i skolan behöver inte fler andningsövningar och träning i käns...

Socialtjänst
26 nov 2025

Efterlyses: Modiga chefer som vågar möta medarbetarna

Hur ska man som medarbetare orka jobba vidare när chefens beslut gå...

Aktuellt
26 nov 2025

Rättshaveristen spelar på underdogperspektivet

Jakob Carlander är aktuell med boken Rättshaveristen och jag, som ä...

Läs även

Forskning
6 nov 2025

Politisk rädsla ett hinder för hemlösa

Att ha någonstans att bo är en mänsklig rättighet, men politiker fö...

Forskning
28 okt 2025

Vardagsomsorg: Bryr vi oss mindre om våra äldre?

Stämmer det verkligen att välfärden gjort att vi bryr oss mindre om...

Forskning
29 sep 2025

”Leken är det viktigaste verktyget”

Små barns mentala ohälsa har länge osynliggjorts, menar Anna Norlén...

Forskning
3 sep 2025

Forskning: Risken med att vårda en närstående

Många äldre vårdar en anhörig – och ännu fler kommer att göra det i...

Forskning
12 aug 2025

Vanligt att barn utövar våld mot föräldrar

Barns våld och kränkningar mot föräldrar är ett hittills outforskat...

Forskning
7 maj 2025

Robotar ger oftare avslag på ekonomiskt bistånd

Kan robotar ­förenkla arbetet inom ekonomiskt bistånd? Både ja och ...

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Socionomen.