Utbildningssystemet riskerar att kollapsa i minst 48 av världens länder, visar en ny rapport från Rädda Barnen.
Socionomen
6 sep 2021
Pandemin har påverkat skolgången negativt för mer än 90 procent av världens elever, enligt Rädda Barnens internationella rapport Build Forward Better som släpps idag, måndag.
Innan pandemin gick 258 miljoner av världens barn inte i skolan, men klimatförändringar, pandemin och brist på COVID-19-vaccin, människor på flykt, väpnade attacker mot skolor samt brist på digital uppkoppling, har lett till att skolsystemen i 48 länder är påväg att helt kollapsa.
Rädda Barnen uppskattar att 10-16 miljoner barn riskerar att inte återvända till skolan på grund av ekonomiska konsekvenser i spåren av COVID-19. Föräldrar som under pandemin drabbats av svår fattigdom, kan tvinga barn att, istället för att gå i skolan, arbeta eller gifta sig.
Klimatkrisen är en annan faktor som påverkar barns skolgång. Skolor förstörs av extremt väder, och fler barn kommer sannolikt att behöva fly sina hem och därmed sin skola.
Rädda Barnen har också analyserat missade skoldagar under pandemin. Analysen visar att barn i låginkomstländer i genomsnitt har förlorat 66 procent mer av sin sammanlagda skolgång jämfört med barn i höginkomstländer.
Läs mer
Läs även
Skuggutredning föreslår: Ny yrkesexamen för socionomer på avancerad nivå
"Det här är den största omgörningen av socionomers utbildninga...
Så tänker professionen om lagförslaget om anmälningsplikt
"Socialt arbete handlar om att hjälpa människor, inte skrämma ...
Filmtips: Norsk-svensk Cannes-vinnare om övergrepp i skolmiljö
I filmen Armand får vi följa hur skola och föräldrar hanterar ett m...
SSR: Statsbidraget matchar inte ambitionsnivån
Regeringen med SD har presenterat höstbudgeten. Vi listar punkterna...