Den sociala matbutiken Matmissionen, som drivs av Stockholms Stadsmission, expanderar. I dag finns det åtta butiker runt om i Sverige – fem i Stockholms län, två i Göteborg och en i Malmö. Under 2023 öppnar fem ytterligare. Det hela är ett samarbete mellan Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund
– Vi är otroligt glada över att samarbetet nu växlar upp. Det är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta bekämpa matfattigdomen i Sverige, säger Johan Rindevall, chef för Matmissionen.
LÄS OCKSÅ >>> Risk för prischock för ekonomiskt utsatta – som nu blir ännu fattigare
Målet med Matmissionens arbete är att minska matsvinn och matfattigdom, samtidigt som man erbjuder platser för arbetsträning. Konceptet är att butikens medlemmar får handla i butiken för ungefär en tredjedel av ordinarie butikspris. För att få handla till medlemspris får inkomsten inte överstiga Försäkringskassans garantibelopp, som i dagsläget ligger på 11 190 kronor i månaden.
I och med öppnandet av de fem nya butikerna räknar man med att kunna hantera 5000 ton produkter per år och ge 15 000 personer möjlighet att handla till ett billigare pris. Tre av de nya butikerna placeras i Stockholms län, en i Skåne och en i Göteborg.
LÄS OCKSÅ >>> Stadsmissionen larmar om utsatt och osynlig grupp i ny rapport
– Det bästa hade varit om det inte fanns något matsvinn alls i livsmedelskedjan, eller att det inte fanns personer som lever i matfattigdom. Men nu finns båda, därför är vi stolta över det samarbete vi etablerat som vi vet gör stor skillnad för den enskilda personen som handlar hos Matmissionen, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
VILL DU PRENUMERERA PÅ SOCIONOMEN >>> Här finner du all information