– Vi behöver vara detektiver för att hitta och förstå de här tjejerna, säger Kristina Collén.
När hon inte skriver böcker undervisar hon på socionomprogrammet och vidareutbildningen för kuratorer vid Örebro universitet, och har tidigare arbetat bland annat som skolkurator. I den rollen mötte hon en hel del flickor med neuropsykiatriska funktionshinder och vurmar därför speciellt för dem.
– Tjejer med npf-diagnos flyger ofta under radarn. De är inte lika synliga och får inte insatser i samma utsträckning som killarna.
Hittills har Kristina Collén skrivit två kapitelböcker om Alma; ”Alma och papegojmysteriet” från 2018 och ”Alma och flyghunden Otto” från 2020, båda utgivna på Idus förlag. Den första boken har också blivit teater och spelats på skolor i Västmanland.
– I böckerna lyfter jag fram styrkor och svårigheter som barn med den här typen av funktionshinder kan ha. Alma är till exempel bra på att fördjupa sig i detaljer. Hon använder sig av sin förmåga till att vara detektiv. Men hon kan också ha svårt veta hur hon ska föra sig i olika sociala situationer.
Idén att Alma-karaktären skulle användas i ett dataspel föddes redan 2018, när Kristina Collén arbetade med Social Impact Lab, Örebro universitets innovationskontor.
– Det var en webbdesigner där som kläckte den, säger hon.
Almaspelet.
I spelet ska Alma ta sig igenom interaktiva rum med olika svårigheter och lösa gåtor. Mediet borde passa målgruppen som ofta är duktig på datorer och spelar mycket, förklarar Kristina Collén.
– Mig veterligen finns det ingen annan som har gjort spel som har en flicka med autism och adhd i huvudrollen, säger hon.
I höstas pitchade hon idén för studenter på en utbildning i spelutveckling vid Högskolan i Skövde. En grupp på sju studenter nappade och de har jobbat hela hösten med att utveckla spelet. Strax innan jul var en prototyp färdig. Den fick en grupp tjejer i 9–12 årsåldern med npf-diagnos testa.
– Barnen var superkluriga kring hur de skulle komma fram. Mycket bättre än mig. Många kände igen sig i Alma. Hon är som jag, sa de, duktig på mönster. Det var roligt att höra, säger Kristina Collén.
Nu ska studenterna finslipa spelet. Men innan spelet kan färdigställas och bli tillgängligt för allmänheten behövs finansiärer.
– Jag får hjälp av min handledare på Social Impact Lab för att hitta sätt att ta det vidare. Jag håller tummarna för att det hör av sig några intressenter, säger hon.