Antalet anmälda coronarelaterade tillbud ökar.
Av: Anna Falk
5 feb 2021
Under årets första månad gjordes 66 anmälningar om att anställda inom ”administration omsorg och socialtjänst” har utsatts för risk för covid-19-smitta på jobbet.
Tillbuden kan exempelvis handla om att en arbetstagare har andats in utandningsluften från en person med misstänkt eller konstaterad covid-19-smitta, att man kommer i kontakt med intorkade droppar som innehåller virus så att det når mun, näsa eller ögon via händerna, eller att man måste utföra arbetsmoment nära en person med misstänkt eller konstaterad smitta.
Antalet anmälningar har ökat de senaste veckorna. Under hela förra året anmäldes enligt Arbetsmiljöverkets statistik totalt 229 coronarelaterade tillbud inom ”administration omsorg och socialtjänst”. Myndighetens presstjänst förklarar dock att den relativt låga siffran för 2020 sannolikt beror på att den information som först gick ut missuppfattades av många arbetsgivare. Man har nu förtydligat informationen om när coronarelaterade tillbud ska anmälas.
Enligt 3 kap 3 a § i arbetsmiljölagen är alla arbetsgivare skyldiga att göra en tillbudsanmälan om en arbetstagare exponeras för coronaviruset i samband med arbetet – oavsett om exponeringen leder till smitta eller inte.
Läs även
Pandemin tvingar in fler kvinnor i sexhandel
Människohandlare utnyttjar den ekonomiska krisen i pandemins spår.

Nyttan med IBIC ifrågasätts i utvärdering
Ny rapport: Effekten av arbetssättet är begränsad.

Böter för grova uttalanden om handläggare
En person har dömts till böter för grova uttalanden om sin handlägg...