Tomas Brytting, professor i organisationsetik, ger tips för ledarskap på distans.
Fråga: I coronatider är arbetsgrupper splittrade och många arbetar hemifrån. Hur kan man som sektionschef ge personalen bästa möjliga trygghet så att medarbetarna kan utföra ett bra arbete?
Svar: Alla chefer vill vara nära medarbetarna för att se hur de mår och förstå vad de behöver. Samtidigt vill man respektera deras förmåga att jobba självständigt. Alla vill vara sedda. Ingen vill vara övervakad. Den spänningen mellan närvaro och distans är alltid inbyggd i chefsrollen men pandemin har skiftat styrkeförhållandet. Distansen växer nu automatiskt. Det är den trygghetsskapande chefsnärvaron som kräver ansträngning.
Erfarna medarbetare utför säkert ett bra arbete hemifrån men vad händer om det oväntade inträffar? Om det krävs speciallösningar? Om ett klientmöte spårar ur? Det är ju då man snabbt vill kunna ”hissa” frågan uppåt, till sin chef, åtminstone veta att det är möjligt. Chefens uppgift är ju att absorbera osäkerhet, både proaktivt och reaktivt.
Jag tror känslan av otrygghet idag är ett större problem än kvaliteten i verksamheten, och otryggheten minskar bara man vet att chefen fortfarande är nåbar. Chefen behöver bli synlig, bokstavligt. Kanske ett digitalt ”Rådrum” (en möteslänk) öppet under en viss tid varje dag för spontana besök? De kan bli färre än du tror. Men glöm inte bort energin och kreativiteten i det kollegiala samarbetet. Rådrummet kanske kan ersättas av en rullande telefonlista: Kollega-on-line? Medarbetarna kanske ska ha en egen ”chefsfri” möteslänk?
Tomas Brytting, professor i organisationsetik
Läs mer
Läs även

Så ska Östersund få personalen att stanna
Positiv utveckling i personalomsättningen bland akademiker i Östers...

Håller Umeå på att bli mer utsatt för gängkriminalitet?
Umeå har hittills inte haft lika stora problem som andra städer – m...

Sara tvingas säga upp sig – skulle helst jobba kvar i hemtjänsten
Regeringens skärpta krav kring arbetstillstånd sätter Sara från Bos...

Socionomen Karin orosanmäldes av arg klient
"Jag visste ju att det inte stämde", säger hon om anmälan...