För att skapa de bästa förutsättningarna för att hjälpa elever som blir utsatta för sexualbrott på nätet av andra elever krävs det att hela skolpersonalen engagerar sig – vaktmästare, pedagoger, rektor. Alla. Det säger Erik Sandberg, kurator på Arenaskolan, där man lagt i en högre växel i det förbyggande arbetet.
Fakta: Exposekonton
Anonyma konton på sociala medier (som exempelvis Instagram, TikTok, Snapchat) där barn lägger ut naket och sexuellt material på andra barn.
Tillsammans med bilderna läggs personlig information ut kring personen som exposas – hemstad, bostadsadress, skola, klass, användarnamn på sociala medier, med mera. Detta för att få så stor spridning som möjligt.
Syftet med exposekonton är en form av digital mobbning, ett sätt att trakassera, kränka, skamma och skuldbelägga.
En annan del i Arenaskolans arbete har varit att bjuda in polisen till skolan som då pratat med eleverna om spridning av material på nätet, vad det kan få för juridiska konsekvenser och vilken skada det kan orsaka.
Skolan har också arrangerat interna utbildningar för personalen som specifikt handlar om exposekonton. Erik Sandberg berättar:
– Utbildningen tar upp vad som kan hända kring exposekonton och hur vi ska hantera det internt på skolan, att man ska vara lyhörd och ta hjälp av kollegor om det behövs, säger han och fortsätter.
– Det kan handla om att en pedagog efter ett samtal med en elev känner att man inte fixar det här själv. Då ska det vara öppna dörrar in till kurator eller skolledning. Det förtroendefulla medarbetarskapet ska finnas.
LÄS OCKSÅ >>> Nytt dataspel ska lära barn om deras rättigheter
Om en elev kommer och knackar på din dörr och berättar att man hängts ut på ett exposekonto, vad får man då för hjälp?
– Det första är att vi inleder ett samtal, det är det primära. Vi vill veta hur eleven mår, vad vi kan göra just nu. Därefter blir det ju en fråga om hur vi kan skapa ett så bra samarbete som möjligt med vårdnadshavaren.
– Det finns ju också möjlighet att förmedla kontakt till barn- och ungdomspsykiatri, sjukvård eller andra aktörer, säger Erik Sandberg.
Han avslutar med en liknelse.
– På den här skolan finns det drygt 400 elever. Det är som ett litet samhälle. Skillnaden är att alla är tonåringar, med massor av känslor och hormoner. Det är 400 känslomässiga molotovcocktails som närsomhelst kan självantända. Det ska vi hantera på skolan. Då krävs det att vi skapar trygghet och respekt för att få de bästa förutsättningarna.
LÄS OCKSÅ >>> Kartläggning visar: Sexuella övergrepp mot barn ökar