4 mar 2025

Debatt Utbildning

”Reformera socionomutbildningen för att möta globala utmaningar”

I en värld där globala ojämlikheter och miljökriser är framträdande, är det avgörande att socionomutbildningen förändras för att rusta framtida socionomer för dessa komplexa utmaningar. Det skriver Layan Amouri, forskningsassistent vid Örebro universitet, i en debattartikel.

Layan Amouri

Forskningsassistent, Örebro universitet

4 mar 2025

4 mar 2025

För att rusta framtida socionomer för de utmaningar som väntar krävs en utbildning som inte bara fokuserar på tekniska färdigheter utan också på att utveckla studenternas förmåga att kritiskt analysera och hantera de globala och strukturella problem som samhället står inför.

Min masteruppsats, som inkluderade fokusgruppsintervjuer med svenska socionomstudenter, lyfter fram deras reflektioner om utbildningens brister och styrkor i relation till dessa globala och samhällsstrukturella frågor.

Studenterna som deltog i fokusgrupperna uttryckte en stark oro för att deras utbildning inte tillräckligt förberedde dem för att hantera de komplexa samhällsutmaningar som globalisering, social rättvisa och hållbarhet medför. De lyfte särskilt fram en bristande koppling mellan den teoretiska kunskap de får och dess praktiska tillämpning i verkliga sociala problem. En student reflekterade:

”Det var en person som jobbade med fältarbete som inte kunde reflektera kring varför det var främst utlandsfödda föräldrar som var rädda för att socialtjänsten skulle ta deras barn. När vi frågade, men vad tror du är anledningen till att det är så här? Nej, det är bara ett konstaterande. Alltså, det är ett sånt underkänt betyg för någon som går T7 på socionomprogrammet.”

LÄS OCKSÅ >>> Utredare vill se utökat fokus på juridik i socionomutbildningen

Detta citat visar på en allvarlig brist i utbildningen när det gäller att förstå de underliggande strukturella faktorer som påverkar socialt arbete. Det är just denna typ av djupare kritisk reflektion som dagens socionomutbildning ofta saknar, vilket gör det svårt för studenter att hantera globala och lokala utmaningar på ett effektivt sätt.

Socionomutbildningen har under lång tid påverkats av neoliberala reformer som fokuserar på arbetsmarknadsanpassning snarare än att ge studenter verktyg för att analysera maktförhållanden och strukturell ojämlikhet.

I den nya utredningen av socionomutbildningen (Dir. 2024:32) lyfts exempelvis ungdomskriminalitet och arbetsmarknadsanpassade färdigheter fram som prioriteringar. Denna inriktning riskerar att reducera socionomprofessionen till en byråkratisk förlängd arm snarare än en profession som aktivt utmanar ojämlikhet. Fokusgruppsdeltagarna uttryckte oro över att utbildningen inte förbereder dem för de globala och strukturella utmaningar de kommer att möta i sina yrkesroller.

Många studenter upplever att det finns en avgrund mellan teori och praktik i utbildningen. Den teoretiska kunskap som de får är ofta svår att tillämpa på de globala och strukturella problem som de kommer att möta i sina framtida yrkesroller.

En annan oro som lyfts fram är risken att socionomutbildningen blir ett administrativt verktyg, snarare än ett medel för att förändra sociala problem. Fokus på juridiska och administrativa aspekter och arbete just inom socialtjänsten gör att viktiga perspektiv på social rättvisa får mindre utrymme i utbildningen.

För att möta de globala och strukturella utmaningar som samhället står inför, måste socionomutbildningen genomgå en grundläggande reform. Den måste integrera kritiska perspektiv på makt, ojämlikhet och hållbarhet genom hela utbildningen, inte bara i vissa delar eller valbara kurser.

Studenterna måste förberedas bättre för att hantera globala frågor som rasism och klimatförändringar och få verktyg för att inte bara förstå utan också förändra de system som orsakar sociala problem.

Socionomutbildningen står vid ett vägskäl. Om vi inte reformerar den riskerar vi att förlora den kritiska och förändringsinriktade funktion som utbildningen och professionen ska bygga på. För att rusta framtidens socionomer måste vi säkerställa att de inte bara hanterar de befintliga systemen, utan också har verktygen att omvandla dessa system för ett mer rättvist och hållbart samhälle.

Layan Amouri

Forskningsassistent, Örebro universitet

4 mar 2025

4 mar 2025

Läs mer

C-uppsatser
7 mar 2025

Hur fungerar det förebyggande arbetet mot sexuella övergrepp på Sis?

"Det saknas en bra incidenthantering", förklarar Bianca D...

Tema
6 mar 2025

Så öppnar du för samtal om andlighet

Många vågar inte prata om sin andlighet för man är rädd att bli döm...

Nyheter
5 mar 2025

"Möjligheterna till att göra några egentliga avtryck begränsas"

Fyra röster om utredningsförslagen kring socionomutbildningen.

Läs även

Debatt
26 feb 2025

"Ansvaret för budget- och skuldrådgivning måste klargöras"

En tydligare ansvarsfördelning budget- och skuldrådgivningen i Sver...

Debatt
20 feb 2025

"Det är dags att tillsätta en barnrättskommitté"

Centerpartiets Martina Johansson skriver i en debattartikel om att ...

Debatt
12 feb 2025

"Samhället sviker unga med spelberoende"

Spelberoende är en sjukdom som kräver kunskap, förebyggande insatse...

Debatt
5 feb 2025

"Finns det inga visselblåsare bland socialarbetarna?"

Åtta skribenter med egna erfarenheter av utsatthet reagerar starkt ...

Debatt
29 jan 2025

"Nya socialtjänstlagen kräver ett samspel mellan forskare och praktiker"

Socionomen och debattören Tarja Brandeus listar vad som behövs för ...

Debatt
3 dec 2024

"Syskon till unga frihetsberövade behöver bättre stöd"

Kriminella och brottsoffer lyfts ofta – men sällan syskonen till de...

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Socionomen.