FORSKNING

Majoriteten insatser för barn inom socialt arbete saknar vetenskapligt stöd

Martin Bergström, docent vid Lunds universitet. Foto: Gettyimages/Privat
Martin Bergström, docent vid Lunds universitet. Foto: Gettyimages/Privat

I Sverige används över hundra olika sorters insatser inom socialt arbete som rör barn. Men långt ifrån alla av dem har vetenskapligt stöd, visar en färsk inventering.

Karin Persson

Reporter

28 sep 2022

28 sep 2022

Vad handlar studien om?

– Om vilka insatser vi tillhandahåller våra klienter i socialtjänsten och barn- och ungdomspsykiatrin i Sverige. Vi har alltså gjort en inventering: Vad gör vi? Vi har också undersökt vilka insatser som var importerade. Fokus var på fyra områden: Insatser för barn som bor i familjehem, öppenvårdsinsatser när ett barn varit utsatt för våld och försummelse, gruppbehandlingar för unga kriminella och insatser i öppenvård om ett barn visar kriminalitet.

Vilka är era viktigaste resultat?

– Vi fann 102 olika interventioner. Av dessa verkade 22 stycken vara utvecklade i Sverige medan över hälften var importerade. Av alla interventioner verkade ungefär en tredjedel ha någon typ av vetenskapligt stöd för att de faktiskt ger den effekt man önskar. Det stora antalet interventioner säger något om hur mycket man måste anpassa det sociala arbetet i stunden. Det behöver inte vara ett problem att det finns så många olika insatser, men det verkar inte som om man väljer interventioner utifrån att de har vetenskapligt stöd.

Vilka kan ha nytta av era resultat?

– Både socialarbetare och de som upphandlar och köper in interventioner kan ha nytta av artikeln, eftersom man där kan se vilka insatser som finns och vilket vetenskapligt stöd de har. Och när man lokalt utvecklar egna interventioner, vilket man kanske måste ibland, kan man ju låta sig inspireras av de insatser som faktiskt har fått det utfall man önskar.

– I artikeln visar vi också, i vår metodik, hur man kan värdera ett vetenskapligt stöd. De som läser får ingen vägledning i vilka insatser man ska välja, men de kanske får idéer om hur man kan tänka. Att arbeta med en evidensbaserad insats betyder förvisso att man vet vad man gör, men inte nödvändigtvis att man arbetar i en evidensbaserad praktik. Det gäller att man verkligen använder insatsen på den problematik som den är utvecklad för att förändra.

FAKTA: Martin Bergström

Gör: Docent och universitetslektor på Socialhögskolan vid Lunds universitet.

Aktuell: Med studien ”Interventions in child welfare: A Swedish inventory”.

Karin Persson

Reporter

28 sep 2022

28 sep 2022

Läs mer

Psykoterapi
15 sep 2025

”Skam läker inte genom att man resonerar, den läks genom kontakt”

Skam kan påverka människors upplevelse av att ha ett jag, en identi...

Ledare
12 sep 2025

Nytt nummer: Stoppa undan skämskudden

När skammen griper tag i en och etsar sig fast kan den förvandlas t...

Aktuellt
11 sep 2025

Regeringen vill införa fotboja för barn

I dag meddelade regeringen att de går vidare med förslagen om fotbo...

Läs även

Forskning
3 sep 2025

Forskning: Risken med att vårda en närstående

Många äldre vårdar en anhörig – och ännu fler kommer att göra det i...

Forskning
28 aug 2025

Kombinationen forskning och arbete ska höja kunskapen i verksamheten

Doktoranden Johanna Åkerlund vid Högskolan i Dalarna ska forska på ...

Forskning
12 aug 2025

Vanligt att barn utövar våld mot föräldrar

Barns våld och kränkningar mot föräldrar är ett hittills outforskat...

Forskning
7 maj 2025

Robotar ger oftare avslag på ekonomiskt bistånd

Kan robotar ­förenkla arbetet inom ekonomiskt bistånd? Både ja och ...

Forskning
10 feb 2025

Brister i hemtjänsten får äldre att vilja flytta till särskilt boende

Forskaren Lisa Spang: "Kanske behöver vi ha fler boendeformer....

Forskning
9 jan 2025

Stödet till personer med spelmissbruk brister

Många verksamheter inom socialtjänsten behöver förbättra arbetet, v...

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Socionomen.