C-uppsatstävlingen 2020 / Göteborgs universitet

Skolkuratorers upplevelse av arbetsrelaterad stress

opinion-sign
Socialhögskolorna på landets universitet och högskolor väljer ut den bästa C-uppsatsen på respektive socionomutbildning. De utvalda uppsatserna presenteras i tidningen Socionomen och på Socionomen.se, varefter en vinnare utses av en expertgrupp. Det vinnande bidragets författare tilldelas ett stipendium på 10 000 kr för årets bästa C-uppsats.

Media visar ständigt på hur stressen hos socionomer fortsätter att öka. Bara mellan åren 2012–2014 så visar mätningar på att stressen ökat med 70 procent. Göteborgs universitets bidrag i årets C-uppsatstävling belyser skolkuratorns yrkesroll i relation till stress.

Daniella Hagström Andersson

Student, Göteborgs universitet

30 sep 2020

Mia Fernau

Illustratör

30 sep 2020

30 sep 2020

Människobehandlande organisationer anses vara en av de mest belastade yrkeskategorierna och skolkuratorer är en av de yrkesgrupper som toppar listan. Att det både saknas tillräckligt med forskning på ämnet och finns en avsaknad av åtgärder, visar tydligt att det krävs mer kunskap om arbetsrelaterad stress utifrån skolkuratorers eget perspektiv. Syftet med studien är således att undersöka vilka stressfaktorer skolkuratorer upplever i sin yrkesroll samt vilka copingstrategier som används för att hantera dessa. Studien ämnar bidraga till forskningsfältet genom att utforska och problematisera skolkuratorers yrkesroll i relation till stress, med förhoppningen att det i förlängningen kan leda till en positiv förändring i skolkuratorernas arbetsmiljö.

Då det saknas studier baserade på en teori byggd utifrån kuratorns egna upplevelser har jag valt att använda mig av metoder inom grundad teori. Jag tilltalas av att det inom grundad teori är empirin och intervjupersonernas egna beskrivningar av sin sociala världsbild som står i fokus. Detta möjliggör att på ett nytänkande och kreativt sätt kunna se på materialet utan att begränsas av teoretiska ramar. För att utveckla denna teori har jag tagit stöd av antaganden enligt Goffmans dramaturgiska perspektiv för att få en djupare förståelse för innehållet och de bakomliggande orsakerna till hur skolkuratorn uppfattar sin yrkesroll i relation till stress. Studien baseras på intervjuer med 10 skolkuratorer från 5 olika städer. Urvalet har skett med avsikt att främja ett heterogent urval, detta för att maximera variation.

Fem kategorier påverkar stresskänslan

Resultatet visade på fem specifika kategorier som påverkade skolkuratorernas upplevelse av stress. Dessa var; en otydlig yrkesroll, att vara ensam i sin profession, att inte ha kontroll, en övertro på sin betydelse och en brist på erfarenhet. Resultatet beskriver vidare de copingstrategier som skolkuratorerna använde sig av för att hantera stressen. Detta innefattar olika metoder som används som copingstrategier, att separera på person och profession och att genom symboliska handlingar markera roller.

De kategorier som beskrivs ovan kan alla ses som symtomatiska för samma bakomliggande problematik. Enligt Goffman så får inte aktören vackla utan måste fokusera på att övertyga sin publik om rollens äkthet. När individen misslyckas med detta så uppstår känslan av stress och otillräcklighet. Det är därför som skolkuratorernas möjlighet till uppvisande av en fullständig och övertygande roll är det centrala i resonemanget. Min teoretiska förklaringsmodell utgår ifrån att de olika stressfaktorerna som skolkuratorerna beskrivit kan kategoriseras under begreppet ofullständig rollutövning.

Stressfaktorer och copingstrategier

För att försöka tydliggöra denna teori så har modellen nedan utformats. Den första rutan beskriver de olika faktorer som skolkuratorerna belyst som stressorer i sin arbetsmiljö. Jag ser dessa faktorer som symtom på eller faktorer som leder till en ofullständig rollutövning. Detta ses därför som grundorsaken till upplevd stress. För att hantera stressen, vilket i det här fallet handlar om att möjliggöra en fullständig rollutövning, så används olika copingstrategier. Detta illustreras av de kategorier som skolkuratorerna beskrivit.

För att exemplifiera detta så kan vi föreställa oss att skolkuratorn upplever sin yrkesroll som otydlig samt därtill saknar erfarenhet vilket gör att ramverket för den förväntade rollen upplevs som obestämd. Goffman menar att rollens trovärdighet är det centrala och att det därför är en nödvändighet att upprätthålla den. Då inramningen för rollen är odefinierad kan det liknas vid att låta en aktör agera på en okänd scen utan manus. Sannolikheten för att rollen då upplevs som trovärdig är låg vilket leder till att skolkuratorn känner sig osäker. Detta leder i förlängningen till en känsla av stress och otillräcklighet. För att kunna hantera denna situation så krävs ett återupprättande av gränserna för rollen. Detta görs genom att tydligt markera vad som är person kontra profession. Den yrkesmässiga rollen markeras exempelvis genom att byta om eller att ta av sig sin namnbricka. Även att ge olika miljöer olika innebörder används som en metod. Exempelvis så skiljer skolkuratorerna på vad de anser vara rimligt beteende på kontoret respektive i hemmiljön och separerar dessa genom en tydlig gränsdragning.

Genom denna studie fylls en viktig lucka på fältet vilket kan ge nya perspektiv på problematiken. Förhoppningen är att detta kan leda till värdefull kunskap som i förlängningen kan leda till att arbetsmiljön för skolkuratorer förbättras.

 

Daniella Hagström Andersson

Student, Göteborgs universitet

30 sep 2020

Mia Fernau

Illustratör

30 sep 2020

30 sep 2020

Läs mer

Debatt
2 jul 2025

"Socialsekreterares säkerhet är en demokratifråga"

Bör socialsekreterare likt poliser få tjänstenummer för att skydda ...

Verktyg
1 jul 2025

Mer fokus på medicinering än samtalsstöd inom palliativ vård

Forskaren: Samtalsstöd till personer i livets slutskede ses mer som...

Ledare
1 jul 2025

"3 råd till regeringen inför nya SoL"

Nu har den nya socialtjänstlagen trätt i kraft. Här ger Socionomens...

Läs även

C-uppsatser
11 jun 2025

Så ser 60- och 70-talets socionomer på sin yrkesidentitet – då som nu

"Vi kan lära oss mycket av dem som gått före", säger Vikt...

C-uppsatser
4 jun 2025

Handlingsutrymme i privat kontra kommunal verksamhet – hur ser det ut?

Isabel Dahl Becedas och Amanda Olofsson har undersökt behandlares h...

C-uppsatser
27 maj 2025

"Få tycks förstå att sex kan användas som självskadebeteende"

Sandra Boquist och Johanna Andersson har letat mönster hos tjejer s...

C-uppsatser
23 apr 2025

Uppsats pekar på ensidigt fokus i Socialstyrelsens riktlinjer om autism

"Det saknas ett styrkebaserat sätt att framställa autism på&qu...

C-uppsatser
16 apr 2025

Studenter intervjuar Sis-anställda om verksamheten innanför väggarna

Unikt inifrånperspektiv från före detta Sis-anställda i Rasmus Åkes...

C-uppsatser
9 apr 2025

Hur ser egentligen tillgången för stöd ut för unga med ADHD och autism?

Studenter slår fast: Unga med NPF-diagnoser får stöd i olika omfatt...

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Socionomen.