9 jul 2024

Skola Socialtjänst

Gäller att vara vaksam när skolelever får lära sig om socialtjänsten

Ylva Spånberger Weitz. Foto: Gettyimages/Privat
Ylva Spånberger Weitz. Foto: Gettyimages/Privat

Soc för unga, där kunskap om socialtjänsten förs in i skolschemat, utformades först i Sollentuna. Forskaren Ylva Spånberger Weitz följde arbetet och är mestadels positiv. Men hon lyfter också aspekter där kommuner behöver vara vaksamma.

Tommy Johansson

Reporter

9 jul 2024

9 jul 2024

Det var från 2016 till 2021 som man i Sollentuna kommun tog fram, och arbetade med Soc för unga. FoU Nordväst bedrev följeforskning på projektet som leddes av Ylva Spånberger Weitz, lektor i socialt arbete vid Södertörns högskola.

– Resultatet visade tydligt att kunskapen om socialtjänsten generellt sett höjdes bland eleverna och att många tyckte att det var värdefull kunskap, säger hon.

Till skillnad från Haninge, där arbetet har organiserats via flera förvaltningar, drevs Soc för unga i Sollentuna främst av processledare på socialtjänsten och medarbetare på de skolor som deltog, totalt åtta. Där blev också utfallet ett annat.

– För socialtjänsten i Sollentuna var det svårt att få med sig skolorna i det här arbetet. Vissa har tagit det till sig men det är också ganska många som inte har hakat på, säger Ylva Spånberger Weitz.

Vad beror det på?

– De utmaningar som framför allt högstadielärarna lyfte var att det är svårt att få plats med allt i undervisningen. Det är mycket annat som ska in, särskilt när det gäller samhällskunskapen.

LÄS OCKSÅ >>> Evin och Basem är länken mellan medborgarna och socialtjänsten

Även om Ylva Spånberger Weitz lyfter Soc för unga som ett både gott, och effektivt exempel på kunskapshöjande åtgärder så uppmanar hon samtidigt till viss försiktighet.

– Under de intervjuer som vi hade med elever så framkom det att de som haft en negativ bild av socialtjänsten fick en mer positiv inställning, och det är ju i grunden väldigt bra. Men samtidigt kan det finnas en risk att man i sin iver att vända den negativa bilden av socialtjänsten inte ger utrymme åt de kritiska rösterna, säger hon.

– För det finns ju också elever som har negativa upplevelser, och de behöver man se och lyssna på. Där behöver man vara vaksam.

Tommy Johansson

Reporter

9 jul 2024

9 jul 2024

Läs mer

Socialt arbete
15 okt 2025

Samtalen som räddade en traumatiserad familj

Familjebehandlaren Emma Sjökvist vill lyfta upp sin yrkesroll som e...

Ledare
15 okt 2025

Vad är nya SoL värd när politikerna struntar i evidensen?

Forskning och evidens verkar inte bita på de som vill ha en sänknin...

Socialt arbete
14 okt 2025

Experten om narkotikapolitiken: ”Hot mot den svenska modellen”

Samtidigt som Sverige stramar åt går flera andra länder mot en mer ...

Läs även

Verktyg
8 okt 2025

”Att ses en gång i veckan räcker inte”

Samarbetet mellan polis och socialtjänst kan bli betydligt bättre. ...

Verktyg
8 okt 2025

Så jobbar Stockholm med Islandsmodellen

Att få barnfamiljer att ta emot stöd vid våld i nära relation kan v...

Verktyg
20 aug 2025

Våld inom LSS: ”Ser ut ungefär som vi förväntat oss”

Arbetsmiljöverket gör ett stort tillsynsarbete om hot och våld inom...

Verktyg
18 aug 2025

Så har Malmö motverkat våld på LSS-boenden

För femte året i rad ökar anmälningar om våld riktat mot LSS-person...

Verktyg
5 aug 2025

Utredaren: Arbetet för att hjälpa utsatta inom prostitution undergrävs

"Istället för att samarbeta så sitter man och tjafsar om hur a...

Verktyg
4 aug 2025

Så hjälper Talita kvinnor att ta sig ur prostitution

I 20 år har organisationen erbjudit hjälp till utsatta kvinnor. En ...

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Socionomen.