9 jul 2024

Skola Socialtjänst

Gäller att vara vaksam när skolelever får lära sig om socialtjänsten

Ylva Spånberger Weitz. Foto: Gettyimages/Privat
Ylva Spånberger Weitz. Foto: Gettyimages/Privat

Soc för unga, där kunskap om socialtjänsten förs in i skolschemat, utformades först i Sollentuna. Forskaren Ylva Spånberger Weitz följde arbetet och är mestadels positiv. Men hon lyfter också aspekter där kommuner behöver vara vaksamma.

Tommy Johansson

Reporter

9 jul 2024

9 jul 2024

Det var från 2016 till 2021 som man i Sollentuna kommun tog fram, och arbetade med Soc för unga. FoU Nordväst bedrev följeforskning på projektet som leddes av Ylva Spånberger Weitz, lektor i socialt arbete vid Södertörns högskola.

– Resultatet visade tydligt att kunskapen om socialtjänsten generellt sett höjdes bland eleverna och att många tyckte att det var värdefull kunskap, säger hon.

Till skillnad från Haninge, där arbetet har organiserats via flera förvaltningar, drevs Soc för unga i Sollentuna främst av processledare på socialtjänsten och medarbetare på de skolor som deltog, totalt åtta. Där blev också utfallet ett annat.

– För socialtjänsten i Sollentuna var det svårt att få med sig skolorna i det här arbetet. Vissa har tagit det till sig men det är också ganska många som inte har hakat på, säger Ylva Spånberger Weitz.

Vad beror det på?

– De utmaningar som framför allt högstadielärarna lyfte var att det är svårt att få plats med allt i undervisningen. Det är mycket annat som ska in, särskilt när det gäller samhällskunskapen.

LÄS OCKSÅ >>> Evin och Basem är länken mellan medborgarna och socialtjänsten

Även om Ylva Spånberger Weitz lyfter Soc för unga som ett både gott, och effektivt exempel på kunskapshöjande åtgärder så uppmanar hon samtidigt till viss försiktighet.

– Under de intervjuer som vi hade med elever så framkom det att de som haft en negativ bild av socialtjänsten fick en mer positiv inställning, och det är ju i grunden väldigt bra. Men samtidigt kan det finnas en risk att man i sin iver att vända den negativa bilden av socialtjänsten inte ger utrymme åt de kritiska rösterna, säger hon.

– För det finns ju också elever som har negativa upplevelser, och de behöver man se och lyssna på. Där behöver man vara vaksam.

Tommy Johansson

Reporter

9 jul 2024

9 jul 2024

Läs mer

Psykoterapi
15 sep 2025

”Skam läker inte genom att man resonerar, den läks genom kontakt”

Skam kan påverka människors upplevelse av att ha ett jag, en identi...

Ledare
12 sep 2025

Nytt nummer: Stoppa undan skämskudden

När skammen griper tag i en och etsar sig fast kan den förvandlas t...

Aktuellt
11 sep 2025

Regeringen vill införa fotboja för barn

I dag meddelade regeringen att de går vidare med förslagen om fotbo...

Läs även

Verktyg
20 aug 2025

Våld inom LSS: ”Ser ut ungefär som vi förväntat oss”

Arbetsmiljöverket gör ett stort tillsynsarbete om hot och våld inom...

Verktyg
18 aug 2025

Så har Malmö motverkat våld på LSS-boenden

För femte året i rad ökar anmälningar om våld riktat mot LSS-person...

Verktyg
5 aug 2025

Utredaren: Arbetet för att hjälpa utsatta inom prostitution undergrävs

"Istället för att samarbeta så sitter man och tjafsar om hur a...

Verktyg
4 aug 2025

Så hjälper Talita kvinnor att ta sig ur prostitution

I 20 år har organisationen erbjudit hjälp till utsatta kvinnor. En ...

Verktyg
1 jul 2025

Mer fokus på medicinering än samtalsstöd inom palliativ vård

Forskaren: Samtalsstöd till personer i livets slutskede ses mer som...

Verktyg
30 jun 2025

Så blir vi bättre på att prata om döden

Kuratorn och forskaren Camilla Udo har lång erfarenhet av att föra ...

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Socionomen.