8 mar 2024

Debatt Psykoterapi

”Psykoterapeuter måste bli bättre på att bemöta existensiella frågor”

Lovisa Hanberger. Foto: Privat/Gettyimages
Lovisa Hanberger. Foto: Privat/Gettyimages

Existentiella, religiösa och andliga frågor kan inte bara lämnas åt rabbiner, imamer och präster. Även psykoterapeuter behöver förstå hur religion och andlighet påverkar den psykosociala hälsan. Det skriver Lovisa Hanberger, psykoterapeut och sjukvårdskurator.

Lovisa Hanberger

Leg. hälso- och sjukvårdskurator och leg. psykoterapeut

8 mar 2024

8 mar 2024

Under våren har en debatt förts i Dagens Nyheter om vårt samhälles terapeutiska kultur och psykoterapins oförmåga att besvara de stora livsfrågorna. Vem är jag? Spelar det någon roll att jag finns? Vad är meningen med allt? Filosofen Fredrik Svenaeus föreslår att hälso- och sjukvården ger utrymme för livsutforskande samtal.

Vårt samhälles handfallenhet inför att bemöta andliga behov lyftes i samma debattforum även förra våren. Den gången var det två religionsforskare som beskrev hur man inom den offentliga sektorn tenderar att se på religion som något ”de andra” håller på med, och som man därför inte behöver bry sig om.

Hur pass rustade är då psykoterapeuter och andra behandlare av psykisk ohälsa för att bemöta sina klienters existentiella, religiösa och andliga frågor? Rätt dåligt, finns det anledning att anta. Det är väl belagt, framförallt i amerikanska studier, att så kallade ”helping professions”, till exempel socialarbetare och psykologer, sällan pratar med sina patienter om deras religiösa/andliga tro. Om teman som berör religiösa sammanhang och andliga vanor kommer upp så vet man inte hur man ska hantera det.

LÄS OCKSÅ >>> Få gängkriminella avhoppare får tillgång till psykoterapi

I brist på tidigare svensk forskning inom ämnet gjorde jag som examensarbete under psykoterapeututbildningen på Göteborgs universitet en studie av svenska psykoterapeutiska behandlares inställning till att integrera frågor om religiositet och andlighet i terapin. Resultatet var på samma gång hoppfullt och nedslående. De allra flesta tyckte i teorin att det var viktigt att prata med sina patienter om andliga frågor. Däremot gjorde de sällan det i praktiken. Möjligen beror det på en missriktad välvilja. Man vill inte trampa någon på tårna, eller blir misstänkt för att försöka påverka patienter i deras existentiella ställningstaganden.

Kan vi då inte låta präster, imamer och rabbiner ta hand om det där med tro, så sköter vi psykoterapeuter den bevisbara delen av tillvaron? Svaret är rimligen både ja och nej. En psykoterapeut kan aldrig utge sig för att ha svaret på de stora livsfrågorna. Men genom att låtsas som om de inte finns riskerar vi inte bara att negligera människors existentiella hälsa, utan även att försämra behandlingsalliansen med patienter som vill tala om sin tro. Att undvika religiösa frågor kan uppfattas som en form av mikroaggression, som skadar tilliten till terapeuten.

Såväl American Psychiatric Association som the World Psychiatric Association framhåller religiositet som en av de aspekter som bör beaktas att för att kunna erbjuda en personcentrerad vård. Precis som man tar hänsyn till andra kulturella diversiteter som exempelvis sexuell läggning eller etnicitet, bör en behandlare kunna känna igen när en klient på något plan kämpar med frågor kring sin religion.

En person med bakgrund i ett destruktivt religiöst sammanhang kan behöva hjälp med att ifrågasätta gamla tankemönster, medan en annan behöver uppmuntran att hitta tillbaka till den gemenskap hen en gång upplevde i kyrkan eller moskén, men nu dragit sig undan på grund av sin depression. En tredje behöver provtänka frågan: Vad spelar mitt liv för roll i det stora hela?

Psykoterapeuter är tränade i att lyssna till det outsagda och onämnbara. Men kanske är vi blinda för det största tabut i vår kultur? Psykoterapeuter under utbildning bör ges kunskap kring hur religion och andlighet påverkar den psykosociala hälsan, hur den egna livsåskådningen färgar mötet med den andre, och hur man på ett professionellt sätt kan ställa frågor om religiositet. Våga prata om religion och andlighet! Klienterna lämnar inte sin livsåskådning utanför dörren bara för att mottagningen är sekulär.

Lovisa Hanberger

Leg. hälso- och sjukvårdskurator och leg. psykoterapeut

8 mar 2024

8 mar 2024

Läs mer

Ledare
28 jan 2025

"Hur mycket måste en socialarbetare tåla?"

Socionomens chefredaktör Annika Sjöberg om otillåten påverkan och d...

Porträtt
26 jan 2025

Kuratorn Henrik Pallin: Riktlinjer om barns skärmtid fel väg att gå

"Se istället till att barnen rör på sig, sover ordentligt, kla...

Aktuellt
24 jan 2025

Filmtips: Engagerande och intressant i tyska succéfilmen "Lärarrummet"

En lärare slits mellan sin egen ambition som lärare och påtryckning...

Läs även

Debatt
3 dec 2024

"Syskon till unga frihetsberövade behöver bättre stöd"

Kriminella och brottsoffer lyfts ofta – men sällan syskonen till de...

Debatt
6 nov 2024

"Barn och unga på HVB har rätt till en stabil skolgång"

Svenska Vård efterlyser i en debattartikel två åtgärder för att öka...

Debatt
30 okt 2024

"Nya socialtjänstlagen missar målet"

Nya SoL är lovvärd, skriver socialchefen Johan Hellberg i ett debat...

Debatt
9 aug 2024

"Prioritera sociala barnavården när kunskap om existentiell hälsa tas fram"

Johan Assarsson och Sara Pettersson från Lunds kommun lyfter vikten...

Debatt
2 aug 2024

"Den generella socionomutbildningen ger mångfaldens förståelse"

Två forskare från Mälardalens universitet framhäver vikten av att u...

Debatt
19 jun 2024

”Trots nya lagar, faller många barn och unga mellan stolarna”

Företrädare från nio barnrättsorganisationer om vikten av att forts...

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Socionomen.