Det finns ett flertal strategier som kan göra stor skillnad i hur framgångsrikt ett samtal kan bli med en klient som har autism. Författaren, psykologen och psykoterapeuten Katarina A Sörngård ger här flera tips. Hon lyfter bland annat vikten av att prata ”explicitiska”.
FAKTA: Katarina A Sörngård
Gör: Leg psykolog, leg psykoterapeut och specialist i neuropsykologi och psykologisk behandling.
Aktuell: Släppte i oktober boken Föräldraguiden vid autism och adhd. Har tidigare också skrivit böckerna Autismhandboken och ADHD-hjälpen. Samtliga böcker har getts ut av Natur & Kultur.
När man är färdig med mötet är det också väldigt bra att avsluta med en sammanfattning. Man kan punkta upp det på en whiteboard så att man ser det framför sig. Man kan fråga om det är något som klienten vill lägga till, fråga om man varit tydlig eller om något varit oklart. Sedan är det bra om klienten kan få med sig detta hem, antingen på ett papper eller att man fotar av med mobilen.
Hur kommer det sig att du började arbeta inom det här området?
– Jag är ju neuropsykolog och när vuxenpsykiatrin i början av milleniet fick ansvar för att utreda personer med autism så behövde man neuropsykologer. Tidigare hade jag jobbat med vuxna med förvärvade hjärnskador och arbetade då på samma klinik där det första projektet i Stockholmsregionen skedde, där man erbjöd utredning till vuxna personer som hade misstänkt autism/adhd. Det var runt 1996 på Huddinge sjukhus.
– Innan dess var det nästan omöjligt att få en utredning i Stockholm. Jag jobbade ganska nära psykologen som verkade inom det här projektet, fick insyn i det och tyckte att det var otroligt spännande. När de sedan ville anställa neuropsykologer så valde jag att söka mig tillbaka till psykiatrin, vilket jag ju arbetat inom tidigare.
FAKTA: Fler tips från Katarina
- Sitta mitt emot eller bredvid: Beroende på hur mycket autism personen har så kan det också vara bra att fråga om man vill sitta mitt emot eller bredvid. Det är inte säkert att man känner sig bekväm med att sitta mitt emot en person som man aldrig har träffat, det kan kännas jobbigt.
- Ta inte saker för givet: Räkna inte med att man kan se på klienten om denne tycker att det känns bra, att man har förstått, är vänligt inställd. Det kan vara så att man inte kan avläsa något alls och då är det viktigt att fråga. Tycker klienten att det har varit hjälpsamt, lärde man sig något, gick det att förstå?
- The double empathy problem: Vi vet att personer med autism har svårt att läsa av socialt samspel och interagera, det är en del av diagnosen. Men det verkar också som att neurotypiska personer (personer som inte har autism) har lika svårt att interagera med människor som har autism. Det kan vara bra att tänka på.