För att minska stök och bråk på biblioteket har Stockholms stadsbibliotek tagit hjälp från socialtjänsten och i ett pilotprojekt anställt socionomen Jenny Hector, som har lång erfarenhet av arbete med hemlösa.
Jenny Hector bemannar regelbundet informationsdisken för att möta samma situationer som bibliotekarierna. Foto: Annika Clemens
För det är inte sällan som människor som av olika anledningar mår dåligt kommer till biblioteket. Alla är inte stökiga, men en del kan störa eller vara otrevliga mot personalen.
– Det handlar mycket om bråk mellan besökare och det förekommer mycket otrevligheter mot personalen. Ibland sover de här, ibland kissas det på fel platser, berättar Jenny Hector.
Från bibliotekets sida är detta ett nytt sätt att arbeta mot stöket.
– Trygghet och säkerhet har varit frågor som varit i fokus på folkbibliotek de senaste åren. Det är mer synligt på biblioteken i dag – och i samhället. Samhället har förändrats, säger Cecilia Svanberg, enhetschef på Stockholms stadsbibliotek.
– Vi har jobbat på olika sätt mot det. Efter det här året ska vi utvärdera projektet och se om det här är ett sätt vi ska arbeta vidare på.
Inspirationen kommer från San Francisco i USA, där en socionom har jobbat länge på biblioteket, med goda resultat. Jenny Hector har varit i kontakt med San Francisco och fått flera goda tips.
– Men det finns skillnader också. Där är socionomen fortfarande anställd av socialkontoret och har viss myndighetsutövning. Det har inte jag alls.
Och det är en av de stora skillnaderna för Jenny Hector när hon började jobba på biblioteket. Hon möter många gånger samma typ av personer och ibland faktiskt också samma individer som när hon arbetade med hemlösa. Men att se dem i ett annat sammanhang gör att hon får en bredare bild av dem som personer, tycker hon.
– Jag ser lite mer av vad de kan och hur de fungerar. I socialtjänsten är det mycket fokus på vad som inte fungerar, här ser jag tydligt vad som fungerar. De tar sig hit, sitter och läser.
Och i hennes nuvarande roll, helt utan myndighetsutövning, kan det vara lättare att bygga relationer. För i det uppsökande arbetet är relationsbyggandet avgörande.
– Här är det inte lika regelstyrt som i socialtjänsten och det är en jätteskillnad när man ska bygga relationer. Förut hade jag alltid tvångsvård och utredningar i bakhuvudet. Här har jag inte den komplexiteten i relationen. Jag har heller ingen dokumentationsskyldighet, det gör det också lättare när man ska bygga förtroende.
Men som enda person inom sitt yrke på arbetsplatsen kan det bli ensamt ibland, trots att det finns en stor arbetsgrupp. Då är hon glad att hon har sin erfarenhet att falla tillbaka på. Sex år med hemlösa i Stockholms stad gör att hon vet mycket om vilka de stökiga besökarna är och vilken hjälp som finns att erbjuda.
En annan del av arbetet handlar om att stötta och hjälpa bibliotekspersonalen som inte är utbildad för att ta hand om socialt utsatta människor. Jenny Hector ska vidareutbilda dem i konflikthantering och ge dem mer kunskap om social utsatthet.
– Om man vet mer om till exempel neuropsykiatrisk problematik är det lättare att bemöta de här personerna. Och bara vetskapen om att de kan ringa mig eller väktare kan vara en trygghet. Ibland kan det vara mer avväpnande om jag kommer än en person i uniform.
För att ta reda på hur problematiken ser ut har hon gjort en kartläggning bland personalen. Hon tar också regelbundet pass i informationsdisken och utför enklare bibliotekssysslor.
– Det är för att möta de problem som kollegorna möter. Och för att bättre kunna vägleda.
Det har varit en stor omställning för Jenny Hector att börja jobba på biblioteket, men hittills har det varit roligt.
– Jättekul, jag har lärt mig så mycket nytt.
Vad brister i samhällets stöd eftersom socialt utsatta söker sig till bibliotek?
– Tillräckligt stöd. Det handlar om allt från brister i bostadspolitiken till insatser för människor med komplex problematik kring missbruk och psykisk ohälsa.
JENNY HECTOR
Bor: Stockholm
Aktuell med: Projektet Bibliotekssocionom, Sthlms Stadsbibliotek