Forskning från Skolverket slår fast att barn som är placerade i familje- eller HVB-hem har en betydligt lägre skolnärvaro jämfört med sina jämnåriga. Detta får allvarliga konsekvenser på både kort och lång sikt, skriver företrädare för branschorganisationen Svenska Vård i en debattartikel.
Maria Nilsson
Ordförande, Svenska Vård
6 nov 2024
Mattias Andersson
Förbundsdirektör, Svenska Vård
6 nov 2024
Jesper Lindén
Styrelseledamot, Svenska Vård
6 nov 2024
I vårt samhälle har vi ett gemensamt ansvar för alla barn och unga, särskilt de som befinner sig i svåra situationer. Barn och unga som placeras på HVB, Hem för vård och boende, är ofta i en utsatt position, med erfarenheter av trauma och osäkerhet.
En av de mest kritiska faktorerna för deras framtid är tillgången till en kvalitativ utbildning. Tyvärr visar det sig att många av dessa barn missar värdefulla skoldagar på grund av omplaceringar och bristande kontinuitet i sin skolgång, vilket får allvarliga konsekvenser både på kort och lång sikt.
Utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet och en nyckel till framtida möjligheter. För barn och unga i HVB-placeringar är skolan ofta en av få stabila faktorer i deras liv. Skolan erbjuder inte bara akademisk kunskap, utan också sociala kontakter och en känsla av normalitet.
Enligt forskning från Skolverket har barn som är placerade i familjehem eller HVB hem en betydligt lägre skolnärvaro jämfört med sina jämnåriga. Statistik visar att dessa barn i genomsnitt missar 20–30 dagar av skolan per läsår, vilket innebär att de går miste om viktig undervisning och social interaktion.
VILL DU SKICKA IN EN DEBATTARTIKEL? >>> Läs mer här
Missade skoldagar gör att barnen inte får den kunskap och de färdigheter som krävs för att klara sig i framtiden. Utan en fullföljd utbildning begränsas deras möjligheter på arbetsmarknaden, vilket kan leda till en livslång cykel av utanförskap. Enligt en studie från Barnombudsmannen har barn som inte fullföljer sin utbildning en 50 procent högre risk att hamna i kriminalitet och utveckla psykisk ohälsa.
Bristen på kontinuitet i skolan påverkar också barnens psykologiska välbefinnande. Att ständigt behöva anpassa sig till nya miljöer, lärare och klasskamrater skapar stress och ångest. Många barn känner sig isolerade och utanför, vilket kan förvärra redan existerande trauman. Skolan ska vara en trygg plats där barnen kan växa och utvecklas, men rådande situation riskerar att göra skolan till ytterligare en källa till oro och osäkerhet.
Det är därför avgörande att vi som samhälle tar ansvar för att säkerställa att barn och unga på HVB har en stabil och sammanhängande skolgång. Svenska vård ser två viktiga vägar att gå för att nivån för skolnärvaro ska öka.
1. Säkerställ att fler kommuner ansluter sig till arbetsmodellen Skolfam
Skolfam är en forskningsbaserad metod som fokuserar på att skapa individuella utbildningsplaner och stödja barn och unga i deras skolgång genom samverkan mellan skola, socialtjänst och boendeformer. Detta samarbete möjliggör en integrerad helhetssyn på barnens situation, där både deras utbildning och psykosociala behov tillgodoses.
LÄS OCKSÅ >>> Så ser sambanden ut mellan skolresultat och psykisk hälsa
Resultaten av dessa insatser har väsentligt ökat andelen behöriga till gymnasiet enligt rapporten ”Jag vill klara skolan” publicerad av Stiftelsen allmänna barnhuset.
2. Öka antalet behandlingsskolor
En behandlingsskola är en typ av skola som erbjuder en specialiserad utbildning och behandling för barn och unga som har svårigheter som kan påverka deras lärande och sociala utveckling. Dessa svårigheter kan bero på olika faktorer, inklusive psykisk ohälsa, trauma, beteendeproblem eller andra sociala och emotionella utmaningar.
Behandlingsskolor är ofta inriktade på att stödja elever som är eller har varit placerade i HVB, familjehem eller som har en historia av misslyckanden i vanliga skolor.
Genom att kombinera utbildning med terapeutiskt stöd kan behandlingsskolor hjälpa barnen att bearbeta sina trauman och samtidigt ge dem den utbildning de behöver för att lyckas i livet.
Vi har en skyldighet att agera för att säkerställa att alla barn och unga, oavsett deras bakgrund, får en chans till en god utbildning. Det är dags att vi sätter fokus på vikten av utbildning för barn och unga placerade på HVB och gör nödvändiga förändringar för att skapa en bättre framtid för dem. Låt oss inte låta deras livsdrömmar försvinna i skuggan av omplaceringar och bristande stöd, de förtjänar så mycket mer.
Läs mer
Läs även
"Nya socialtjänstlagen missar målet"
Nya SoL är lovvärd, skriver socialchefen Johan Hellberg i ett debat...
"Prioritera sociala barnavården när kunskap om existentiell hälsa tas fram"
Johan Assarsson och Sara Pettersson från Lunds kommun lyfter vikten...
"Den generella socionomutbildningen ger mångfaldens förståelse"
Två forskare från Mälardalens universitet framhäver vikten av att u...
”Trots nya lagar, faller många barn och unga mellan stolarna”
Företrädare från nio barnrättsorganisationer om vikten av att forts...