Tre biohöjdare i novembermörkret

En angelägen klassiker i nytappning, finstilt vemod i sann Trier-anda och en prisbelönt okomplicerad hjärtekrossare.

Fredrik Söderlund

Nöjesreporter

12 nov 2021

12 nov 2021

SAGAN OM KARL–BERTIL JONSSONS JULAFTON 

Från vänster till höger: Simon Larson och Jonas Karlsson. Upphovsrätt: Foto: Niklas Maupoix / SF

Vi känner igen storyn om den 14-åriga Karl-Bertil och hans utstakade väg att bli som sin far, varuhusdirektören Tyko. Idolen är Robin Hood och Karl-Bertil kämpar för de mindre bemedlade i samhället. Hans empati är främst riktad mot den fattiga flickan Vera och hennes syster på barnhemmet. Hannes Holms film är en färgglad filmfest för hela familjen. Den besitter kanske inte riktigt djupet från Tage Danielssons original, men bär upp det hela med charm och en svensk igenkänningsfaktor. Biopremiär den 12 november

VÄRLDENS VÄRSTA MÄNNISKA 

Renate Reinsve spelar Julie i Världens värsta människa

Joakim Triers (ja, släktskap med dansken) sista fristående del i hans Oslo-trilogi är en känsloladdad karaktärsstudie om några människors inre lycka, tumult, tvivel och kaos. En liten film med stort djup som etsar sig fast länge. Vi följer Julia genom fyra år där hon pendlar mellan förhastade beslut, pojkvänner, skavda familjerelationer och stark idealism. Det finns ett finstilt vemod och en naturlig stillhet i berättandet som är svår att ta på. Se även de första filmerna ”Reprise” och ”Oslo, 31 augusti”. De är minst lika drabbande. Biopremiär den 19 november. (Triart)

CODA

I CODA är dotterns Ruby den enda hörande i en döv familj.

Ruby är en CODA (Child Of Deaf Adults) och sin övriga familjs hörande skyddsängel. De räknar med sin dotter när deras nystartade fiskeriföretag tar fart, samtidigt som Ruby har en sällsynt musikalisk begåvning som hon får chansen att använda. Filmen känns unik i sättet som den porträtterar ett funktionshinder, och hur de drabbade blir ofrivilligt bortkopplade från både sociala sammanhang och möjligheter. Sian Heders feel good-drama tog hem storvinst på ansedda filmfestivalen i Sundance och är en okomplicerad hjärtekrossare. Glöm inte att ta med näsdukar. Biopremiär den 29 oktober (Nordisk Film)

Fredrik Söderlund

Nöjesreporter

12 nov 2021

12 nov 2021

Läs mer

Krönika
11 apr 2025

"Varför är "normalitet" ett mått på arbetsförmåga?”

Krönikören Michell Malmgren lyfter vikten av att se värdet i det so...

Nyheter
10 apr 2025

Granskning visar på brister i statens arbete mot ekonomiskt våld

Undermåligt, eftersatt och dåligt uppmärksammat. "Överlag otil...

C-uppsatser
9 apr 2025

Hur ser egentligen tillgången för stöd ut för unga med ADHD och autism?

Studenter slår fast: Unga med NPF-diagnoser får stöd i olika omfatt...

Läs även

Aktuellt
31 mar 2025

”Berättelsen om klassamhället har skrivits om”

Elina Pahnke aktuell med boken Alla ska äta, om vem som kan äta sig...

Aktuellt
28 mar 2025

Boktips: Så har synen på föräldrarollen förändrats genom decennierna

Författaren Maja Larsson följer föräldraskapets utveckling från 170...

Aktuellt
21 mar 2025

Utredning om existentiell hälsa klar – fyra områden lyfts fram

Folkhälsomyndighetens utredare: "Nu kan vi ta det här begreppe...

Aktuellt
19 mar 2025

Filmtips: Brittisk socialrealism när den är som bäst

Brittiska regissören Andrea Arnold återigen aktuell med ny film om ...

Aktuellt
14 mar 2025

Så ska Östersund få personalen att stanna

Positiv utveckling i personalomsättningen bland akademiker i Östers...

Aktuellt
12 mar 2025

Håller Umeå på att bli mer utsatt för gängkriminalitet?

Umeå har hittills inte haft lika stora problem som andra städer – m...

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Socionomen.